ARILOG, cu sprijinul Smart ID și Zebra, a finalizat cel mai recent raport despre piața de logistică din România – „Tendinţe în Piaţa de Logistică din România 2022”. Raportul, care analizează tendinţele, inovaţiile, oportunităţile și provocările cu care se confruntă companiile de logistică, în special în ceea ce privește serviciile de depozitare, a relevat că cele mai semnificative costuri operaționale ale unei companii de logistică (84%) constau în costuri pentru salarizare (51%) și transport (33%). Creșterea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate. Pe de altă parte, costurile de transport au crescut ca urmare a scumpirii tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.

„Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței și nu o soluție”, declară Paul Niță, Președinte ARILOG.

Riscuri și provocări în 2022

Principalul factor de risc în 2022 a fost – pentru 47,06% dintre respondenți – ca și în 2021, lipsa forței de muncă. Presiunea costurilor și optimizarea acestora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o în 2022 companiile vizate în studiu(54,9%).

Implementarea și integrarea tehnologiei reprezintă, de asemenea, un procent important în preocupările respondenților (40,2%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit din două perspective. În primul rând, cea a clienților, care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor sau utilizează soluții bazate pe tehnologii vechi. Apoi, din perspectiva companiilor dezvoltatoare, care nu au suficient personal specializat pentru a facilita analizele și comunicarea cu compania client și pentru a crește viteza de implementare a proiectelor.

În perspectivă, este îmbucurător că majoritar (73%), respondenții recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie pentru a face față provocărilor, astfel că 67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării. „Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și în egală măsură presiunea pe reducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități în industrie. Iată că, în prezent, automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor reprezintă o preocupare principală pentru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat contextului pieței”, spune Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID Technology.

Cei mai importanți factori care împiedică implementarea digitalizării sunt: rezistența la schimbare (aprox. 48%), înțelegerea redusă a tehnologiilor digitale și a impactului acestora (31,37%), problemele legate de implementare (30,39%) și lipsa experienței (28,43%).

În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%) reprezintă principalii stâlpi, iar soluția pentru îndeplinirea acestor obiective este digitalizarea. „Digitalizarea este un factor important pentru ca o companie să rămână competitivă și un răspuns la provocările pentru următorii 3-5 ani. Există de asemenea, un interes pentru reconfigurarea și reorganizarea proceselor de business, care reprezintă o bază pentru creșterea vitezei de livrare și optimizarea costurilor”, declară Florin Lazăr, Territory Account Manager, Zebra Technologies.

Provocările în următorii trei ani

Optimizarea costurilor (67,65%), schimbările în comportamentul consumatorului (59,80%) și digitalizarea proceselor (56,86%) par a fi cele mai importante provocări pentru perioada următoare.

Schimbările în înaltă tehnologie și în modelele operaționale reprezintă direcțiile principale pentru următorii ani. Restricţiile din orașe și creșterea numărului de livrări determină crearea exponenţială a modelelor noi de last mile, prin construirea de hub-uri în localităţi, cu operaţiuni de crossdocking real.

Totodată, depozitele nu mai sunt „atât” de specializate, ci operatorii sunt forţaţi să reorganizeze operaţiunile pentru a deveni adevarate soluţii pentru livrările în omnichannel.

Studiul realizat de ARILOG a cuprins 335 de persoane – directori generali și directori de departamente ai companiilor din industriile de logistică și transport, producție (FMCG, auto, textile, ambalaje), construcții, farma și retail. Eșantionul a fost de 103 respondenți. Studiul s-a desfășurat în perioada septembrie – noiembrie 2022.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut