Pierderile de mii de locuri de muncă ale producătorilor de vehicule grele în trecerea la ofertele cu emisii zero vor fi compensate prin noi poziții în sectoarele în creștere ale energiei și infrastructurii de încărcare, este concluzia unui studiu realizat de Boston Consulting pentru grupul ecologic Transport & Environment (T&E).

Creșterea cererii de camioane cu emisii zero va determina cumpărătorii să apeleze la mărci străine dacă producătorii de camioane din UE nu au o aprovizionare suficientă. În acest scenariu, mărcile din UE ar putea ceda aproximativ 11% din cota de piață producătorilor BYD din China și Tesla din SUA până în 2035, relevă studiul. Potrivit Euractiv, în cazul în care producătorii străini câștigă o poziție semnificativă pe piața europeană, un scenariu propus de studiu prevede o scădere a PIB de 1,4 miliarde de euro.

Cu toate acestea, dacă Europa își înăsprește standardele de emisii pentru camioane, stabilind o eliminare treptată de 100% a vehiculelor poluante până în 2035, mai multe oferte cu emisii zero vor fi disponibile pentru consumatorii europeni – prevenind nevoia de importuri străine. „Industria camioanelor riscă să repete pierderea vânzărilor către Tesla și BYD pe care o vedem pe piața auto”, a declarat Sofie Defour, director de transport de marfă la T&E. „Producătorii europeni de camioane trebuie să treacă la electricitate mai repede. Standardele UE de CO2 mai ambițioase, alături de politica industrială ecologică, se vor asigura că acestea țin pasul cu cererea, reducând în același timp costurile pentru transportatori.”

Studiul vine pe fondul unei dezbateri între legislatorii UE cu privire la viitoarele standarde de CO2 pentru noile vehicule grele. Conform unei propuneri a CE, obiectivele de reducere a CO2 pentru camioane ar începe cu o reducere de 45% față de nivelurile din 2019 până în 2030, crescând până la 65% în 2035 și ajungând la 90% până în 2040. T&E militează însă pentru standarde de carbon mai stricte şi pentru o reducere de 100% până în 2035. Grupul susține că stabilirea de obiective obligatorii ar asigura că producătorii își respectă obiectivele de eliminare treptată a motoarelor diesel. De asemenea, ar acționa ca un semnal pentru industria mai largă, asigurându-se că celor din sectoarele conexe, cum ar fi infrastructura de încărcare și producția de baterii, li se oferă o direcție clară de dezvoltare.

Potrivit studiului, sfârșitul producției de camioane cu ardere internă va duce la pierderea a aproximativ 35.000 de locuri de muncă. În timp ce motoarele cu ardere complexe necesită sute de piese, vehiculele electrice sunt comparativ mai simple, necesitând mai puțini lucrători pentru a le asambla.

Cu toate acestea, creșterea vehiculelor electrice va duce la creșterea vertiginoasă a cererii de energie electrică, deoarece alimentarea cu benzină și motorină este înlocuită cu conectarea la rețea. Iar asta va duce la un boom corespunzător al locurilor de muncă în sectorul energetic, potrivit Boston Consulting, care estimează că vor fi create încă 55.000 de locuri de muncă în generarea de energie electrică din surse regenerabile. De asemenea, alte 6.000 de locuri de muncă vor fi adăugate în domeniul infrastructurii, deoarece Europa urmărește să instaleze aproximativ 185.000 de puncte de încărcare până în 2035, în timp ce 3.000 de locuri de muncă vor fi create în producția de celule de baterie. „Tranziția la camioanele cu emisii zero este bună pentru locuri de muncă și climă. Dar mărimea câștigurilor economice depinde de viteza tranziției”, a spus Defour.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut