Majoritatea oamenilor cunosc pericolele urcării la volan după consumul de alcool, însă puţini sunt conștienți de impactul oboselii zilnice asupra șoferului. Oamenii de știință australieni au demonstrat că lipsa somnului la volan este la fel de periculoasă ca și alcoolul.

Concluziile publicate de cercetătorii Institutului Appleton de la Universitatea Central Queensland din Adelaide, Australia de Sud, au devenit baza unei noi întrebări: în viitorul apropiat șoferii obosiți vor fi pedepsiți de lege în același mod ca șoferii băuți?

Oamenii de știință au analizat rezultatele a peste 60 de studii de laborator și de teren, evaluând gradul de oboseală pe baza EKG, a electromiografiei (EMG), a reacției galvanice a pielii (GSR) şi a parametrilor respiratori. S-a constatat, după cum relatează Truck Focus, că riscul de a produce un accident de către un șofer care a dormit cinci ore sau mai puțin în noaptea precedentă este același ca al unui șofer al cărui sânge conține alcool la o concentrație de 0,5‰. Se estimează că această valoare, care se atinge după două beri mari sau două pahare de vodcă, presupune un risc de accident mai mare de trei ori în comparație cu conducerea „trează”.

„Putem stabili ca minimum cinci ore de somn în noaptea de dinainte de a conduce, dar cel mai bine este ca şoferul să fie complet odihnit, după ce a dormit 7, 8 sau 9 ore”, a concluzionat Madeline Sprajcer, de la Institutul Appelton.

Însă măsurarea nivelului de oboseală este dificilă. Sistemul Panacea, finanțat de UE, își propune să minimizeze pericolele rutiere prin evaluarea stării șoferului, folosind date de senzori, colectate în cloud, cu algoritmi care pot lua în considerare aspecte detaliate atunci când evaluează un anumit subiect. Sistemul este deja testat de șoferii suedezi de autobuz, şoferii spanioli de camioane electrice și de gunoi și de șoferii de taxi din Grecia. Senzorii de pe încheieturile șoferilor testaţi monitorizează cantitatea și calitatea somnului înainte de a porni la drum. Când este detectată oboseala șoferului, sistemul declanșează o alarmă în vehicul. De aici este doar un pas pentru a imobiliza vehiculul. De asemenea, în cazul unei coliziuni, pe baza datelor din sistem, se va putea verifica eficiența șoferului în momentul producerii accidentului, printre altele, pe baza numărului de ore pe care le-a dormit.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut