Pandemia de Covid-19, dar şi politicile de stimulare economică puse în aplicare de UE şi SUA, majorează inflația în principalele economii occidentale. Guvernele injectează sume uriașe de bani în societate și în sistemul economic, crescând inflația și, prin urmare, ratele dobânzii, care ar putea duce la recesiune. Creșterea prețurilor afectează deja materiile prime și transportul intercontinental, în timp ce economiile acumulate în timpul pandemiei vor modifica achizițiile, provocând un exces de cerere care ar putea duce tot la o creștere a prețurilor.

În acest context, Transport Intelligence încearcă să înțeleagă care vor fi consecințele pentru logistică și transportul de marfă. Prima consecință vine din creșterea prețului petrolului, deja în desfășurare, cu impact imediat asupra bilanțurilor transportatorilor. Sectoarele care se confruntă cu o cerere puternică de transport, și anume maritim şi aerian, pot transmite această creștere direct clienților (și, prin urmare, consumatorilor finali), dar transportul rutier, care este foarte fragmentat, nu va putea face acest lucru (cel puțin în Europa) și, prin urmare, ar putea suferi de o creștere a costurilor şi de reducerea marjelor.

Al doilea impact va fi asupra salariilor, deoarece logistica și transportul au încă o intensitate ridicată a forței de muncă și, în același timp, dificultăți în recrutarea personalului care ar trebui să înlocuiască, de exemplu, şoferii vârstnici. Potrivit TI, această creștere a salariilor ar putea afecta grav distribuția last mile, și, prin urmare, comerțul electronic. În condiţiile în care costurile de transport în e-commerce cresc, unii consumatori ar putea chiar să se întoarcă la cumpărăturile din magazine. În același timp, creșterea salariilor va împinge companiile spre automatizare și robotică.

Cu toate acestea, scenariul s-ar putea schimba dacă băncile centrale decid să crească ratele dobânzii pentru a combate inflația. Acest lucru ar duce la o contractare a cererii de mărfuri, reducând volumele de transport, coroborate cu sfârșitul reconstrucției stocurilor la sfârșitul pandemiei. Dacă acest lucru se întâmplă în timp ce aprovizionarea pe cale maritimă şi aeriană revine la niveluri normale, tarifele de transport maritim și aerian ar putea scădea.

Inflația ar avea, de asemenea, consecințe în lanțul de aprovizionare, deoarece ar crește costul pentru stocurile mari, atât de necesare pentru a depăşi eventualele întreruperi sau întârzieri în aprovizionare. Prin urmare, strategia de livrare just-in-time ar putea reveni în prim plan, favorizând transportul rapid, expres. În plus, creșterea prețurilor bunurilor fizice ar putea favoriza cheltuielile cu serviciile digitale, reducând în continuare volumul de transport. 

Studiul TI concluzionează că viitorul este incert și depinde de modul în care guvernele fac scenarii şi de modul în care băncile centrale continuă să stimuleze cererea pentru o lungă perioadă de timp.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare