Potrivit celui mai recent raport publicat de compania spaniolă de creditări, asigurări şi reasigurări Crédito y Caución, transportul terestru și depozitarea sunt segmentele care înregistrează cele mai proaste rezultate în 2023, în timp ce redresarea transportului aerian constituie un impuls al creșterii. În 2024, se poate aștepta o redresare a creșterii sectorului în zona Euro de aproximativ 2,8%.

În zona Euro, Crédito y Caución raportează o contracție a sectorului de transport de 1,3% în 2023, potrivit Diario de Transporte. Ca urmare a volumelor reduse de comerț la nivel mondial, companiile se confruntă cu o concurență sporită în transportul de mărfuri în spațiul Schengen. Creșterea sectorului de transport a fost afectată de încetinirea economiei mondiale în cea de-a doua jumătate a anului trecut. Presiunile asupra lanțului de aprovizionare au scăzut și prețurile transporturilor internaționale pe mai multe rute au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie. În 2024, se poate aștepta o redresare a creșterii sectorului în zona Euro de circa 2,8%.

Creșterea globală a sectorului în 2023 este în jur de 5,2%, cu mai puţin de 1% sub nivelul din 2022. Această încetinire va crește în lunile următoare. În ciuda performanței puternice a piețelor emergente, creșterea producției globale de transport și logistică este de așteptat să încetinească la 3,8% în 2024 din cauza slăbiciunii economiei SUA, încetinirii din China și efectelor înăspririi politicii monetare globale. Slăbirea consumului se va reflecta pe segmentele de transport de marfă.

însă se așteaptă o redresare a creşterii în 2025, pe măsură ce efectele înăspririi monetare și ale crizei energiei se estompează. În următorii ani, extinderea e-commerce, a logisticii și depozitării ar trebui să ofere elemente suplimentare de creștere, în special pe curierat şi depozitare. Piețele emergente din Asia-Pacific, Africa și America de Sud sunt de așteptat să stimuleze expansiunea sectorială.

În ciuda unor relocări, comerțul global este de așteptat să crească, susținând cererea de transport de marfă și de pasageri. Sectoarele care dezvoltă producția Just-in-Time vor menține niveluri mai ridicate de inventar pentru siguranță, generând cerere pentru facilități de depozitare. Asigurătorul se așteaptă la creșterea investițiilor în digitalizarea depozitelor şi robotică, pentru a crește eficiența lanțului de aprovizionare și a reduce costurile.

Crşterea poate fi limitată însă de volatilitatea petrolului şi de lipsa de personal, mai ales în transportul rutier. Prețurile ridicate ale combustibilului afectează negativ marjele de transport și logistică. Sustenabilitatea pune, de asemenea, presiune asupra performanței sectorului, pentru că necesită investiții semnificative pe termen mediu și lung, ceea ce va reprezenta un risc pentru companiile care nu se pot adapta. În cazul în care costurile sunt transferate către consumatori, este probabil să aibă un impact negativ asupra cererii.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut