În ciuda faptului că UE solicită în mod constant dezvoltarea rețelei feroviare, trenurile rămân cel mai subfinanțat mod de transport. În ultimii 20 de ani, peste 1 trilion de euro au fost investiți în şoselele UE, în timp ce investițiile în infrastructura feroviară au rămas în mare parte neschimbate, după cum arată Investigate Europe.

Platforma independentă Investigate Europe a analizat sumele investite în infrastructura de transport din întreaga Europă pentru a compara investițiile în căile ferate cu finanțarea din sectoarele auto și aerian. Potrivit OCDE, 843 de miliarde de euro au fost alocate reţelei feroviare între 2000 și 2019, perioadă în care investițiile în infrastructura rutieră au totalizat 1,3 trilioane de euro.

România, Polonia şi Irlanda au investit cel mai puțin în transportul feroviar

Potrivit OCDE, Elveția, Austria, Spania, Republica Cehă, Regatul Unit și Ungaria sunt țările cu cel mai mare procent mediu din PIB investit în infrastructura feroviară. Polonia, Irlanda și România au investit cel mai puțin în dezvoltarea transportului feroviar. Datele arată că doar trei țări – Austria, Belgia și Marea Britanie – au investit mai mult în infrastructura feroviară decât în cea rutieră.

La nivelul UE, există trei surse principale de finanțare pentru proiectele feroviare: Fondul de Coeziune, Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și Fondul Conectarea Europei (CEF). Investigate Europe a analizat datele de investiții disponibile pentru 2007-2020, iar analiza a arătat că cel puțin 62 de miliarde de euro au fost alocate pentru dezvoltarea rețelelor feroviare pe întreg teritoriul UE, din care 48,6 miliarde au fost alocate rețelei TEN-T. Cu toate că aceste coridoare sunt o prioritate pentru UE, deoarece reprezintă secțiuni importante pentru traficul internațional, în aceeași perioadă 82,5 miliarde de dolari au fost alocate drumurilor și autostrăzilor, din care aproximativ 43 de miliarde rețelei TEN-T.

Peste 16,5 miliarde EUR din CEF au fost destinate proiectelor feroviare în 2014-2020, 2,1 miliarde EUR drumurilor și 1,5 miliarde EUR aeroporturilor. Programul CEF contribuie la punerea în aplicare a Rețelei TEN-T prin finanțarea modernizărilor cheie ale infrastructurii, prin eliminarea blocajelor existente și promovarea soluțiilor de mobilitate durabile și inovatoare.

Din CEF, cea mai mare sumă de bani a mers către construcția tunelului de bază Brenner – peste 1 miliard de euro. Pe locul doi se află proiectul unui tronson transfrontalier al noii linii de cale ferată Lyon-Torino (aproape 814 milioane de euro).

Referitor la lungimea totală a liniilor de cale ferată, din 2008 rețeaua feroviară europeană s-a micșorat cu aproximativ 3.300 km. Potrivit Eurostat, Franța a pierdut cele mai multe linii de cale ferată – 3.600 km. În același timp, Spania este lider în creșterea lungimii totale a rețelei sale – în 2019, s-au înregistrat cu 2.200 km mai mult decât în 2008.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut