În ultima lună a anului trecut, tarifele din transportul aerian de marfă au arătat un scenariu general echilibrat: volumele au scăzut cu 8% față de aceeași lună din 2021, cu o contracţie de 35% a ratei medii spot, dar cu valoarea absolută în continuare cu 75% peste nivelul pre-Covid. Potrivit companiei norvegiene de analiză Xeneta, decembrie a fost cea de-a 10-a lună consecutivă de scădere a cererii globale de marfă.

Însă, Niall van de Wouw, Chief Airfreight Officer al Xeneta, spune că nu are sens comparaţia cu decembrie 2021, pentru că atunci nu existau consecințe ale războiului din Ucraina, care au dus la creșterea costului energiei, tarifelor, dobânzilor și inflației. „Dacă am fi întrebat directorii companiilor aeriene în ianuarie 2020 dacă ar dori să vadă tarifele aeriene peste Atlantic sau din Asia-Pacific cu 75% mai mari, am fi auzit un da unanim. Diferența este că acum există mai puțină presiune asupra expeditorilor, chiar dacă ei încă plătesc mai mult. În ceea ce privește sustenabilitatea pe termen lung a lanțului de aprovizionare a mărfurilor aeriene, acest lucru va ajuta.”

Xeneta notează că, pe coridorul Asia-Pacific-Europa, transportul de marfă spot mediu în decembrie 2022 a scăzut cu 10% față de octombrie, ajungând la 4,67 USD/kg (-46% față de 2021, dar cu 92% peste nivelul prepandemic).

Între Europa și America de Nord, zborurile cu program de iarnă redus au făcut ca valoarea spot în decembrie să fie de 3,25 USD/kg, în creștere cu 7% față de octombrie. Replicând tendința pieței pe alte rute majore, această rată a fost cu 46% mai mică decât în 2021, dar cu 80% peste 2019.

2023 începe cu incertitudine din cauza epidemiei de Covid în China, care afectează producția în multe fabrici. „Nu vedem o revenire rapidă a cererii din cauza a ceea ce se întâmplă în întreaga lume, dar ne așteptăm ca oferta să revină în continuare pe piață. Acest lucru, desigur, va pune factorii de încărcare și tarifele sub o presiune suplimentară.”

Spre deosebire de transportul maritim de containere, oferta de transport aerian de marfă este mai fragmentată, iar declinul este mai gradual.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut