Piața transporturilor de containere dă semne mixte: tarifele de transport pe termen lung tind să crească, în timp ce piaţa spot este în scădere. Potrivit rapoartelor Xeneta, luna iunie a fost „excepțională pentru tarifele pe termen lung”, cu o creştere medie de 10,1%, după cea de 30,1% din mai. Comparativ cu perioada similară din 2021, se constată o creștere de 169,8%, cu doar două luni de scădere în ultimele 18 luni.
În ceea ce privește Europa, tariful de transport pentru importuri a crescut cu 13,7%, iar cel al exporturilor cu 6,2%. Xeneta confirmă scăderea tarifelor spot și subliniază că relațiile dintre transportatori și expeditori se deteriorează din ce în ce mai mult, tot din cauza creșterii întârzierilor navelor portcontainer. În consecinţă, numărul expeditorilor de marfă care apelează la companii mai mici sau chiar închiriază navele este în creștere. Potrivit analiștilor, piaţa se apropie de un punct de rupere care ar putea duce la schimbări majore.
Constatările unui alt indice important pentru transportul containerelor, Drewry Container Index, din 30 iunie, confirmă reducerea tarifelor de marfă spot. Indicele compozit, care acoperă toate regiunile, a scăzut în ultima săptămână a lunii cu 3%, cu o medie de 7.066 USD pentru un container de 40”, față de săptămâna precedentă și cu 16% față de aceeași săptămână din 2021. Pe ruta dintre Shanghai și Genova reducerea este de 2% (10.884 USD pe container), în timp ce pe Shanghai – Rotterdam este de 4% (9.240 USD/container).