Prețurile pentru transportul rutier de mărfuri în Europa pe piața spot au scăzut cu 4,5 puncte față de trimestru și cu 14,8 puncte de la an la an în T4 2023, reflectând slăbiciunea cererii. Pe de altă parte, în ultimii trei ani, majoritatea articolelor de cost pentru transportatorii rutieri au crescut: forță de muncă (+28,2%), întreținere și reparații (+20,4%), anvelope (+21,6%), piese de schimb (+13,5%) și asigurări (+8,7%).

În prognoza publicată la 15 februarie 2024, Comisia Europeană a revizuit ratele de creștere din UE și zona euro la 0,5% în 2023. „Creșterea a fost încetinită de erodarea puterii de cumpărare, înăsprirea monetară puternică, retragerea parțială a măsurilor de sprijin bugetar și scăderea cererii externe”, precizează Comisia. Cererea slabă a afectat în mod clar tarifele de transport rutier pe piața europeană, deși scăderea se explică parțial și prin reducerea prețurilor la motorină.

Pe piaţa contractelor, declinul rămâne moderat. În T4 2023, indicele tarifelor de transport rutier de marfă în Europa a crescut cu 1,7 puncte față de trimestrul precedent, ajungând la 129,4, fiind cu doar 0,9 puncte mai jos decât nivelul din T4 2022, indică Ti/Upply/IRU.

Pe piața spot, mai sensibilă la situația economică, tarifele de transport au început să scadă din nou după un armistițiu în T3. Indicele s-a situat la 123,8 în T4 2023, cu 4,5 puncte mai mic decât în T3 2023 și cu 14,8 puncte mai mic față de anul precedent.

În ultimii trei ani, majoritatea articolelor de cost pentru transportatorii rutieri au crescut: forță de muncă (+28,2%), întreținere și reparații (+20,4%), anvelope (+21,6%), piese de schimb (+13,5%) și asigurări (+8,7%). Transportatorii rutieri reușesc să le transmită parțial în cadrul relațiilor contractuale cu expeditorii, chiar dacă acest lucru nu este întotdeauna simplu, mai ales pentru companiile de transport mai mici.

La acestea se adaugă o creștere semnificativă a costului taxelor de drum. Noile taxe germane bazate pe emisiile de CO2, care au intrat în vigoare la 1 decembrie 2023 cresc taxele pentru vehiculele grele de marfă pe drumurile germane cu aproximativ 80%. Alte țări urmează treptat exemplul Germaniei. Chiar dacă impactul nu este întotdeauna la fel de considerabil, este evident că afectează conturile de exploatare ale transportatorilor, mai ales într-un context de cerere scăzută.

Anul 2024 începe într-o notă la fel de pesimistă. În previziunile sale intermediare de iarnă, Comisia Europeană prezintă acum cifre de 0,9% în UE și 0,8% în zona euro pentru creșterea PIB în 2024, față de 1,3% și, respectiv, 1,2% în prognozele din toamna lui 2023. Pe frontul inflației, situația ar trebui să se îmbunătățească în continuare – este de așteptat să scadă de la 6,3% în 2023 la 3% în 2024 pentru UE și de la 5,4% în 2023 la 2,7% în 2024 în zona euro. Această scădere a inflației ar trebui să contribuie la stabilizarea consumului. Pe de altă parte, scăderea producției industriale și a noilor comenzi pare să preia controlul către noi reduceri ale tarifelor de transport la începutul lui 2024, în special pe piața spot. Repercutarea creșterilor de costuri ar putea limita erodarea ratelor contractuale.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut