În timp ce veniturile din transportul aerian sunt de așteptat să doboare un record cu 175 de miliarde de dolari în acest an, preţurile au ajuns la un nou record pe toate rutele în situaţia în care capacitățile încă nu au revenit la nivelul pre-pandemic. Iar creșterea este de așteptat să continue.

Ca urmare a capacității de transport insuficiente, în perioada de dinainte de Crăciun, când consumul atinge în mod tradițional vârfuri, prețurile în transportul de mărfuri aeriene au depășit nivelurile record înregistrate în perioadele de carantină din 2020. Blocajul containerelor și congestia porturilor cauzate de pandemie, plus incapacitatea încă de a reveni la nivelurile pre-pandemice pe avioanele de pasageri care transportă în mod normal 60% din mărfurile aeriene, a dus la o accelerare suplimentară a cererii întârziate înainte de Crăciun şi la „furtuna perfectă” pentru creșterea prețurilor, notează Logiport.

Ruta Shanghai-America de Nord s-a scumpit de la 8 la 14 USD/kg în trei luni

În timp ce prețurile aproape s-au dublat în ultimele trei luni, în special pe rutele de mărfuri aeriene de la centrele de producție din China către SUA și Europa, industria aeriană se străduiește să găsească suficiente avioane pentru a ține pasul cu cererea. Rutele Shanghai-America de Nord, care au înregistrat 12 dolari pe kg chiar și la începutul lui 2020, când pandemia a lovit cel mai puternic lanțurile de aprovizionare, au ajuns pentru prima dată la 14 dolari săptămâna trecută. La sfârșitul lui august, prețul pe această rută era de 8 dolari/kg. Datele Baltic Exchange Air Cargo Index și TAC Index arată creșteri abrupte pe rutele Hong Kong-Europa și Hong Kong-SUA și pe ruta Frankfurt-America de Nord. Prețul pe ruta Hong Kong-America de Nord, care a depășit nivelul de 8 dolari/kg cu măsurile stricte de carantină în primul trimestru din 2020, a depășit de săptămâna trecută 12 dolari/kg.

Pentru multe produse, de la textile până la electronice de larg consum, chiar și de la piese auto până la cipuri, companiile au început să prefere transporturile aeriene pentru a evita întârzierile. Reprezentanții industriei afirmă că, din cauza răspândirii rapide a variantei Omicron, are loc o accelerare a comenzilor de teste Covid și de echipamente medicale şi de protecţie în Europa.

Cererea e la nivel record, iar capacitatea aeronavelor de pasageri cu 13% sub 2019

Potrivit previziunilor IATA, veniturile totale din mărfuri aeriene sunt de așteptat să atingă 175 de miliarde de dolari în acest an, depășind nivelurile de dinainte de pandemie și doborând un record istoric. Cu toate acestea, capacitățile din sectorul aviației civile, care transportă mai mult de jumătate din mărfurile aeriene, sunt încă negative cu 13% față de 2019, în timp ce cererea a crescut cu 6%, spune Marco Bloemen, directorul Seabury Consulting. Acest lucru provoacă un decalaj de 20% între cerere și ofertă. Potrivit IATA, din octombrie, cererea a crescut cu 9,4% comparativ cu perioada pre-pandemică. În plus, întoarcerea turiștilor cu valize mari a redus și mai mult capacitățile. Creșterea prețului transportului aerian de marfă/kg de la 3,50 USD la 5,40 USD pe ruta Frankfurt-America de Nord reconfirmă informația. „Avem probleme din cauza restricțiilor de personal și angajați în diferite locații. Actualul blocaj de capacitate va continua să fie o provocare, pe măsură ce aeronavele de pasageri trec de la operațiunile de marfă la aviația civilă”, spune Brendan Sullivan, noul director al unității de marfă IATA.

Interdicția Chinei privind valizele în cabină crește prețurile

Deși există creșteri puternice ale prețurilor mărfurilor aeriene, anunțul Chinei că bagajele de cabină nu vor fi permise în avioanele de pasageri de la începutul lui 2022 poate duce la o creștere și mai mare a prețurilor. Administrația Aviației Civile din China (CAAC) a anunțat pe 10 decembrie că niciun bagaj nu va fi luat în cabină în timpul zborurilor, iar scaunele nu pot fi reduse pentru a crește spațiul de marfă.

Jocurile Olimpice de iarnă de la Beijing, care vor începe în februarie, vor solicita, de asemenea, lanțurile de aprovizionare şi zborurile de la Beijing.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut