Speranțele unei reveniri la o anumită formă de normalitate în lanțurile globale de aprovizionare după Anul Nou chinezesc din februarie au fost distruse de analiști. Atât Drewry, cât și MSI, nu se așteaptă acum ca normalizarea crizei care stă la baza tarifelor de transport maritim foarte ridicate să se facă înainte de sfârșitul anului viitor.

„Turbulențele lanțului de aprovizionare vor dura mai mult decât se credea”, spune Drewry în ultimul său raport Container Forecaster, citat de Loadstar. „Ne așteptam la mai multe progrese în această etapă. Situația care se înrăutățește ne face să credem că problema e mult mai profundă decât se credea, pandemia provocând o criză latentă în anumite sectoare.“ Drewry spune că opinia consensuală din conversațiile cu profesioniștii din industrie” este că sfârșitul lui 2022 este „un termen mai probabil” pentru recuperare. Cu toate acestea, deși consultantul se așteaptă ca tarifele spot să scadă anul viitor, estimează o creștere semnificativă a prețurilor contractuale, ceea ce va duce la o majorare a prețurilor medii globale de aproximativ 6%.

Pe de altă parte, analistul MSI a declarat că tarifele de transport maritim mai degrabă se vor „deplasa lateral”, decât „dramatic în jos” anul viitor, „deoarece sarcina de a reduce nivelul de congestie și restanțele din sistem vor dura mult timp, iar nivelul predominant al cererii de containere va rămâne sănătos”.

Între timp, Drewry și-a îmbunătățit perspectivele privind tarifele medii globale de transport.

Rata spot ridicată, împreună cu o „recuperare” a ratelor contractuale pe termen lung, a obligat Drewry să își actualizeze previziunile pentru ratele combinate din 2021 la +126% de la un an la altul, faţă de 47% prognozat în iunie. „Mișcarea mai puternică decât era de așteptat a ratei spot în T3 și o recuperare mai lungă a lanțului de aprovizionare sunt în spatele acestei actualizări.”

Impactul acestui lucru va fi un alt record de rentabilitate pentru transportatorii oceanici în al treilea trimestru, după un profit net cumulat estimat în T2 de aproximativ 62 miliarde de dolari, potrivit consultantului Blue Alpha Capital din New York. Se spune că introducerea unor tarife mai mari de navlosire și creșterea prețurilor buncărelor „au avut un impact redus” asupra rezultatelor, având în vedere amploarea majorărilor veniturilor. Tariful mediu al lui Hapag-Lloyd pentru T2 era de 1.714 dolari/TEU, în timp ce Maersk a înregistrat o rată medie de doar 1.519 dolari/TEU, reflectând un nivel ridicat de marfă contractuală transportată în perioada respectivă. „Cu autoritățile de reglementare care sunt în căutarea unor dovezi ale unei activități neetice, liniile sunt în defensivă, iar mișcările recente ale unora de a stopa creșterile preţului curselor spot trebuie privite prin prisma unui război de PR”, notează Drewry.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut