Cele mai recente date ale Indexului prețurilor transportului rutier, realizat de Transport Exchange Group (TEG), arată o creștere semnificativă a prețurilor medii în septembrie. Prețul total pe milă pentru vehiculele de transport și de curierat a crescut cu 3,9% faţă de august – cel mai mare salt din decembrie 2022 încoace. Pe categorii, prețurile de curierat au crescut cu circa 3,4%, în timp ce prețurile de transport au crescut cu 4,1% în septembrie faţă de luna anterioară. De la an la an, prețul total de transport a scăzut cu 3,5%, iar cel de curierat s-a contractat cu 4%.
Creșterea semnificativă a prețurilor încă din septembrie a stârnit anumite îngrijorări pentru comercianții cu amănuntul, pe măsură ce se apropie vârful sezonului de Crăciun.
Se estimează că veniturile de pe piața comerțului electronic vor ajunge la 143,90 miliarde USD în 2023. În august 2023, vânzările pe internet reprezentau 25% din toate vânzările cu amănuntul din Regatul Unit, ceea ce indică un val de cerere pentru companiile de transport maritim și logistică.
Sezonul de vârf durează din octombrie până în ianuarie în fiecare an. Multe companii vor trebui să se bazeze pe servicii externe de transport și curierat pentru a-și duce produsele de la A la B și pentru a îndeplini comenzile clienților, dar și pentru a plăti prețuri determinate de creșterea cererii.
Influențată de revenirea taxei HGV, a costurilor cu combustibilul, a cheltuielilor mai mari și a taxelor de congestionare, creșterea tradițională a prețurilor pare să fi venit la începutul acestui an. Ca urmare, mulți retaileri vor planifica deja din timp transportul pentru a se asigura că produsele lor nu vor rămâne blocate în depozite.
Retailerii nu vor fi singurii care așteaptă cu nerăbdare o cerere puternică în perioada premergătoare Crăciunului. KPMG a estimat recent că încetinirea creșterii Marii Britanii va fi de doar 0,4% în acest an, în scădere de la 4,1% în 2022 și va încetini în continuare la doar 0,3% în 2024.
Așadar, multe companii de logistică vor spera că o cerere sănătoasă de Crăciun poate stimula aceste cifre și va face ca cifrele din Regatul Unit să arate mai promițătoare. În caz contrar, după trecerea sezonului de vârf, transportatorii și curierii ar putea descoperi că trebuie să scadă prețurile pentru a atrage afaceri într-o economie contractantă.
Şi prețurile la carburanți sunt din nou în creștere, prețurile medii la benzină pe lună crescând cu 3,4% și la motorină cu 4,19%. Aceasta este a treia lună consecutivă de creștere a prețului benzinei şi a doua lună la motorină.
Însă prețurile sunt încă semnificativ mai mici decât anul trecut, când au atins niveluri record din cauza scăderii producției și a capacității rafinăriilor, dar și a consecințelor invaziei Ucrainei de către Rusia.
În acest moment, industria se confruntă şi cu necunoscute în jurul obiectivelor Net Zero. Pe 20 septembrie, premierului britanic Rishi Sunak a confirmat o întârziere în eliminarea treptată a vânzărilor de mașini noi pe benzină și diesel, împingând termenul până în 2035. Justificarea sa pentru această schimbare majoră de politică a fost să urmeze „o abordare mai pragmatică, proporțională și mai realistă a întâlnirii Net Zero”. Anunţul a provocat un adevărat șoc industriei. Unii operatori de vehicule mai mici vor primi mai mult spațiu de respirație din cauza termenului limită prelungit, în timp ce alții vor fi frustrați că planificarea lor pentru Net Zero este prematură.
Operatorii de vehicule mai mari caută claritate cu privire la faptul dacă termenul lor limită din 2040 încă se aplică. Unii ar putea spera că inversarea politicii ar putea reduce costurile pentru taxele de emisii. Dar, deocamdată, domnește incertitudinea.
În concluzie, este sigur că transportatorii și curierii își măresc prețurile înaintea tradiționalului boom de Crăciun. Lipsa continuă a șoferilor ar putea cauza încă probleme atunci când cererea va crește, ceea ce se va adăuga la creșterea prețurilor. Indiferent de ceea ce se întâmplă în jur, operatorii se vor concentra pe valorificarea cererii de Crăciun de vârf – mai ales în condițiile în care previziunile de creștere ale Regatului Unit pentru 2024 sunt dezamăgitoare.