
Începând cu 15 ianuarie 2024, Autoritatea Canalului Suez va majora taxele de tranzit pentru toate navele care se îndreaptă spre nord. Creșterea pentru navele portcontainer va fi de 15%, față de o scădere continuă a tarifelor de marfă, care ar putea continua până în 2024.
Creșterea de 15% este valabilă pentru toate navele, cu excepția ro-ro, care va suferi o majorare de 5%. În plus, navele care călătoresc spre sud care se întorc în Asia și care au făcut escală în porturile Algeciras sau TangerMed sau chiar mai devreme, vor fi scutite de majorare, relatează Trasporto Europa. Majorarea, echivalentă cu o plată suplimentară cuprinsă între 60.000 şi 105.000 de dolari per navă şi călătorie, vine într-un moment de scădere constantă a tarifelor de transport. Este posibil ca în acest context companiile de transport maritim să aplice o suprataxă specifică, neutralizată însă în cazul în care tarifele de marfă vor continua să scadă în 2024.
Potrivit Drewry, în ciuda unei scăderi de 60% a tarifelor de transport pentru 2023, ar putea exista o scădere suplimentară de 33% în 2024. Motivul va fi același: dezechilibrul dintre cererea de transport (+2% în 2024) și ofertă (+6,4%). Iar companiile vor lua ca măsuri anularea călătoriilor, reducerea vitezei navelor, reținerea sau casarea navelor și amânarea recepţionării altora noi. Anul acesta vor fi casate nave care însumează 115.000 TEU, valoare care ar trebui să crească la 600.000 TEU în 2024.
Din punct de vedere financiar, Drewry crede că principalele companii de transport maritim vor rămâne și în acest an pe plus, cu un EBIT total de aproximativ 20 de miliarde de dolari, dar pentru 2024 prevede o pierdere de 15 miliarde de dolari, tocmai din cauza căderii volumelor de marfă şi a provocărilor – eliminarea scutirii pentru consorții (Cber) din 2024, extinderea reglementărilor antipoluare, consecințele geopolitice ale conflictelor şi cele ale schimbărilor climatice.