Tarifele spot pe piața europeană de transport rutier de marfă au cunoscut în T1 2023 al doilea trimestru consecutiv de scădere, marcând o schimbare semnificativă de la debutul pandemiei de Covid, după cum arată analiza Upply, Ti și IRU. Indicele pieței spot a scăzut cu 7,5% faţă de trimestrul anterior, până la 132,5 puncte, ajungând chiar sub nivelul din T2 2022, când costurile au crescut clar după invazia Ucrainei.

În ciuda acestui fapt, ratele spot rămân în creștere cu 8,9% faţă de trimestrul similar al lui 2022. Indicele pieței contractuale a scăzut, de asemenea, cu 2,8% faţă de trimestrul anterior, prima scădere în șase trimestre, dar a crescut cu 10,7% față de anul trecut.

Ratele spot au scăzut în T1 2023, în medie, de 1,5 ori mai rapid decât cele contractuale, ca urmare a scăderii cererii din economiile europene pe termen scurt și mediu. În ciuda unei oarecare diminuări a inflației și a creșterii trimestriale a consumului lunar ajustat sezonier în Spania (+1,0%), Franța (+0,4%) și Regatul Unit (+0,5%), cifrele anuale reflectă impactul constant al inflației din ultimele 12 luni. Consumul mediu lunar ajustat sezonier a scăzut de la an la an cu 6% în Germania, 3,9% în Franța, 2,8% în Italia, 4,3% în Marea Britanie și 14,5% în Republica Cehă. Pe măsură ce creșterea salariilor rămâne în urma inflației, criza costului vieții se agravează, reducând apetitul și capacitatea de a consuma bunuri. Acest lucru va reduce și mai mult presiunea din partea cererii pe piața transportului rutier de marfă, permițând scăderi suplimentare ale ratelor pe ambele piețe.

Deși temerile legate de o criză energetică s-au diminuat și prețurile la energie au scăzut, prețurile ridicate de anul trecut continuă să acționeze ca un obstacol pentru creșterea industrială a Europei.

Datele disponibile pentru T1 2023 din surse oficiale relevă o scădere a producției în Marea Britanie (-0,5%), Spania (-0,3%) și Polonia (-0,1%), în timp ce producția în Franța (+0,9%) și Germania (+0,5% ) a crescut. Inflația erodează cererea de bunuri de consum, în timp ce cererea de bunuri de capital și intermediare rămâne constantă. Ratele ridicate ale dobânzilor vor descuraja probabil expansiunile majore ale producției în 2023, limitând presiunea asupra ratelor și permițând scăderi suplimentare ale acestora.

În ciuda reducerii presiunii din partea cererii, presiunile ofertei rămân. O lipsă de șoferi care se înrăutățește erodează capacitatea, în timp ce costurile cu combustibilul au scăzut de la nivelul maxim din 2022, dar rămân ridicate comparativ cu 2021. Criza costului vieții de pe continent crește, de asemenea, cererile salariale în 2023, ceea ce duce la creșterea costurilor cu forța de muncă. Rezultatul probabil este scăderea ulterioară a prețurilor din cauza scăderii cererii, cu toate acestea, dimensiunea și amploarea acestor scăderi vor fi limitate de presiunea din partea ofertei, care a creat o bază de cost mai mare, împiedicând prețurile pieței să atingă minimele istorice.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut