Ca urmare a numeroaselor sărbători legale, cererea de transport din luna mai s-a concentrat şi a favorizat o creştere remarcabilă a prețurilor de transport rutier în Franța, de 1,1% în mai 2023, față de luna precedentă, raportează Upply. Aceasta este a doua lună consecutivă de creștere. De altfel, luna mai a fost marcată în Franţa de o pauză în protestele sociale legate de reforma pensiilor. Tranziția ecologică a devenit un subiect major, simbolizat de foaia de parcurs de decarbonizare prezentată guvernului de organizațiile profesionale.
Creșterea prețului din mai este o surpriză numai pe jumătate pentru analiştii Upply. În aprilie, prețurile la motorină au scăzut cu 4,3%. Întrucât trecerea are loc cu o întârziere de aproximativ o lună, s-ar fi putut aștepta o scădere a prețurilor în luna mai limitată la aproximativ 1% – ponderea combustibilului în costurile totale de exploatare fiind estimată la 26,5% de CNR. Urmând același raționament, cu o scădere suplimentară de 6,6% a prețurilor la combustibil în mai, ar fi, de asemenea, normal să scadă prețurile în iunie.
Creșterea observată în luna mai poate fi explicată cel puțin parțial prin numărul deosebit de mare de sărbători legale. În general, în weekend-urile lungi, există o concentrare a cererii pe câteva zile, ceea ce se traduce prin presiune asupra capacității și o creștere consecutivă a prețurilor
Luna trecută, climatul economic general din Franţa a dat unele semne pozitive. Estimarea provizorie publicată de INSEE pe 21 mai indică o creștere a prețurilor de consum de 5,1% în mai, de la an la an, în scădere bruscă față de rata inflației de 5,9% din aprilie. În plus, perspectivele de creștere economică se îmbunătățesc. CE, în previziunile de primăvară publicate pe 15 mai, și-a revizuit în sus previziunile de creștere pentru economia franceză. PIB-ul este de așteptat să crească cu 0,7% în 2023, adică cu 0,3 puncte mai mult decât se aștepta în previziunile din toamna lui 2022.
În Franța, luna mai a fost marcată și de noi anunțuri din partea statului în favoarea accelerării reindustrializării Franței. Această strategie, prezentată de președintele Emmanuel Macron, prevede 13 miliarde de euro investiții străine și crearea a 8.000 de locuri de muncă directe. Regiunea Hauts-de-France are un succes deosebit: odată cu anunțarea a 4 gigafabrici pe teritoriul său, inclusiv 2 în Dunkerque, își propune să devină „valea bateriei”, într-un moment în care vehiculul electric electric revoluționează industria auto.
În ciuda acestui val de optimism, în mai, climatul de afaceri din Franța a pierdut două puncte față de aprilie.Toate sectoarele de activitate au contribuit la această deteriorare: construcții (- 3 puncte), industrie și servicii (- 2 p.), retail (- 1 p.). Intențiile de comandă și perspectivele de afaceri sunt în scădere, ceea ce sugerează volume mai mici de transport în următorul trimestru, comparativ cu anul trecut.