Guvernele statelor membre UE au aprobat reforma directivei Eurovinietei. După aprobarea normelor revizuite de către Parlamentul European, fiecare stat va avea la dispoziție 2 ani pentru a le introduce în legislația națională, arată serviciul de presă al Consiliului Uniunii Europene.

Pe 9 noiembrie, Consiliul UE a aprobat directiva Eurovigneta. Legea revizuită include o nouă schemă de contabilizare a CO2 pentru a reduce amprenta de carbon a transporturilor, în conformitate cu Acordul ecologic european și Acordul de la Paris.

Prima inovație se referă la tranziția treptată de la un sistem de facturare bazat pe timp la un sistem de facturare a kilometrajului pe rețeaua principală TEN-T. Tranziția trebuie să aibă loc în termen de 8 ani de la intrarea în vigoare a directivei. Cu toate acestea, statele membre pot continua să aplice viniete în altă parte a rețelei lor rutiere.

O altă excepție de la această regulă se referă la așa-numitele „cazuri justificate”, cum ar fi zonele slab populate sau o secțiune limitată de drum.

Statele membre vor avea, de asemenea, posibilitatea de a crea un sistem combinat de prețuri pentru vehiculele grele, îmbinând elemente bazate pe distanță și timp și două instrumente de variație (unul nou bazat pe emisiile de CO2 și unul existent bazat pe clase EURO). Astfel, pentru vehiculele diesel, situația va fi de două ori negativă – cu cât un camion consumă mai mult combustibil, cu atât taxele percepute sunt mai mari.

Sistemul permite implementarea deplină a principiului „poluatorul plătește”, oferind în același timp statelor membre flexibilitatea necesară pentru a-și dezvolta propriile sisteme de tarifare a drumurilor. „Va fi introdus un nou instrument pan-european pentru a varia tarifele de utilizare a infrastructurii pentru vehiculele de mare greutate pe baza emisiilor de CO2. Variațiile se vor baza pe standardele de CO2 existente. Inițial, schema se va aplica doar la cele mai mari camioane, dar treptat poate fi extinsă și la alte tipuri de vehicule grele”, se arată în comunicatul de presă al Consiliului UE.

Următorul pas va fi aprobarea noii directive de către Parlamentul European și apoi publicarea în Jurnalul Oficial al UE (JOUE). Directiva va intra în vigoare la 20 de zile de la publicare, iar statele membre vor avea la dispoziție 2 ani pentru a încorpora prevederile în legislația națională. „În UE, taxele sunt o alegere națională și statele membre pot decide dacă le introduc pe teritoriul lor sau nu. Cu toate acestea, dacă decid să perceapă o taxă, trebuie să respecte anumite reguli generale stabilite în directiva Eurovinietei. Scopul acesteia este de a se asigura că această colectare a taxelor de drum nu discriminează transportul internațional şi nu denaturează concurența între companiile de transport.”

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut