Raportul European Road Freight Transport 2023, realizat de furnizorul de studii de piață pentru industria logistică globală Transport intelligence, arată o imagine a unei redresări slabe, cu unii factori imprevizibili care creează un mediu de piață incert, provocator și complex pe piața transportului rutier de marfă. Studiul Ti evidenţiază că 84% dintre companiile de transport rutier de marfă se confruntă în prezent cu o presiune crescută asupra marjelor, pe măsură ce costurile cresc și cererea scade.
Moderarea pieței observată în a doua jumătate a lui 2022 s-a extins în 2023. În consecință, piața europeană de transport rutier de marfă se preconizează că va pierde viteză în 2023, extinzându-se doar cu 1,4% în termeni reali. În 2023, scăderea venitului real, condițiile financiare stricte și cererea externă slabă vor afecta activitatea economică și perspectivele Europei. Atât segmentele interne, cât și cele internaționale de transport rutier de marfă vor experimenta o încetinire. Datele Ti arată că piața totală europeană a transportului rutier de marfă va înregistra un CAGR real de 2,1% între 2022 și 2027. „Recesiunea economică își asumă efectele pe piața europeană de transport rutier de marfă. Încetinirea creșterii economice în UE, exacerbată de inflația ridicată, slăbește cererea de servicii de transport rutier de marfă în, prin și în afara Europei. Privind în perspectivă, dinamica pieței va fi influențată de evoluția macro, dar în general ne așteptăm ca piața transportului rutier de marfă să fie constantă în 2023. Cu volumele în scădere și creșterea capacității disponibile, tendința de scădere a tarifelor pare să continue în 2023”, a declarat Viki Keckarovska, director de cercetare la Ti.
Piața europeană a transportului rutier de marfă a crescut cu 3,5% în termeni reali în 2022 (20,9% nominal), în mare parte ca urmare a redresării Europei după pandemia de Covid-19 și a pachetelor de stimulente care au funcționat la viteză maximă în prima jumătate a anului. Cu toate acestea, războiul din Ucraina a acționat ca un regres major pentru redresare, provocând o încetinire a pieței de transport rutier de marfă.
Studiul Ti privind starea logisticii rutiere de marfă 2023 arată că 84% dintre companiile de transport rutier de marfă se confruntă în prezent cu o presiune crescută asupra marjelor, pe măsură ce costurile cresc și cererea scade. Primele trei strategii de susținere a marjelor de profit includ investiții în tehnologie, servicii noi și mai bune cu valoare adăugată și o concentrare sporită pe clienții cu marje mai mari.
Există o schimbare în peisajul capitalului de risc, investitorii fiind mai precauți și încetinind desfășurarea capitalului în expeditorii digitale. Una dintre implicații este că strategia de start-up va deveni mai orientată către creșterea profitabilă.
Comparația strategiilor de durabilitate ale primilor 20 de furnizori europeni de transport rutier de marfă arată că un număr de companii demonstrează obiective ambițioase pentru următorii 5 până la 10 ani, totuși doar cinci din primele 20 de companii europene de transport rutier de marfă și-au stabilit obiective de neutralitate a emisiilor de carbon.