
Raportul privind transportul rutier european de marfă, publicat de Transport intelligence (Ti) în iunie 2023, arată o încetinire a creșterii în 2022. Cu toate acestea, sectorul este de așteptat să rămână pozitiv până în 2027, chiar dacă se confruntă cu mai multe necunoscute.
Transportul rutier european de marfă iese din 2022 cu o creștere, deși modestă. Sectorul a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 450,3 miliarde de euro (+3,5 %). Pe segmente, transportul rutier internațional de marfă a crescut mai mult (6,4%), realizând o cifră de afaceri de 139,3 miliarde de euro, faţă de transportul național (2,2%), care, cu 310,9 miliarde de euro, rămâne în continuare predominant.
Creșterea a fost simţită în principal în prima jumătate a anului, datorită redeschiderilor de după pandemie, dar apoi situaţia s-a agravat în cea de-a doua jumătate, din cauza războiului din Ucraina. 58% din cifra de afaceri rutieră europeană a fost produsă de cinci state: Germania (18,5%), Marea Britanie (11%), Franța (10%), Spania (9,3%) și Italia (9,2%). Numai valoarea pieței germane a atins suma de 83,2 miliarde de euro în 2022.
Pentru 2023, Ti prognozează un sold pozitiv, deşi creșterea ar putea fi redusă la 1,4% (456,71 miliarde de euro). Încetinirea va afecta ambele tipuri de transport, deși în măsură diferită: cel național ar trebui să crească doar cu 0,5%, în timp ce cel internațional ar putea ajunge la 3,4%.
Până în 2027, Ti se așteaptă la o creștere medie anuală de 2,1%, cu o valoare care ar putea ajunge la 499,5 miliarde de euro. În acest caz, transportul internațional va crește într-un ritm mai rapid, cu o medie de 2,6% (pentru a ajunge la 158,7 miliarde de euro), față de transportul național, care poate avea o medie de 1,9% până la 340,8 miliarde de euro.