Oferta MSC de a cumpăra compania germană de terminale HHLA a avut succes. Consiliul de Supraveghere și Consiliul Executiv Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) au anunţat că acceptă oferta Mediterranean Shipping Company SA (MSC) din 23 octombrie. Oferta pentru acțiunile de clasa A la HHLA este de 16,75 EUR per acțiune. Orașul Hamburg este acționarul majoritar la HHLA.
Achiziția HHLA este o dezvoltare importantă într-un port care nu și-a atins întotdeauna potențialul, remarcă Transport intelligence (Ti). De asemenea, întărește în mod semnificativ activitatea din terminalele de containere a MSC.
Analiştii Ti precizează că abordarea MSC din septembrie a fost urmată de speculații că Hapag Lloyd ar putea fi convins să liciteze pentru controlul a ceea ce ar putea fi descris drept „portul său de origine”. „Investitorul din Hamburg, Klaus-Michael Kuehne, a făcut o declarație care sugerează că este nemulțumit de oferta MSC. Se crede că el a îndemnat conducerea Hapag Lloyd să facă o ofertă rivală pentru HHLA, însă CEO-ul Rolf Habben Jansen a declarat luna trecută că nu va face asta.”
Procesul a fost complicat și mai mult de necesitatea unui acord cu diverșii acționari și alte părți interesate din cadrul HHLA. Deținută și controlată majoritar de orașul Hamburg, orice preluare necesita aprobare politică și economică. Acest lucru este evident în acordul dintre MSC și HHLA, care se caracterizează prin promisiunea de a acorda un grad ridicat de autonomie HHLA, precum și investiții semnificative.
De exemplu, potrivit HHLA, se va asigura „neutralitatea și independența modelului de afaceri al HHLA, în special a filialei intermodale Metrans și, astfel, se va asigura tratamentul egal al tuturor clienților”, ceea ce pare a fi o recunoaștere a temerilor altor transportatori că ar putea fi dezavantajați într-un HHLA deținut de MSC.
MSC a insistat, de asemenea, să-și păstreze „autoritatea de luare a deciziilor asupra planificării investițiilor. În special, modernizarea în curs a terminalelor de containere ale HHLA din Hamburg”. De asemenea, a fost de acord să nu concedieze niciun angajat „din motive operaționale, timp de cel puțin cinci ani”. În cele din urmă, ambele părți s-au angajat să investească 775 de milioane de euro între 2025 și 2028, din care 450 de milioane de euro va fi contribuţia orașului Hamburg.