Raportul Global Freight Forwarding 2023 realizat de Transport intelligence (Ti) arată că piața globală de expediere de marfă continuă să se normalizeze, însă cererea de servicii de transport aerian și maritim rămâne slabă.

Performanța slabă a pieței globale de expediere de marfă poate fi atribuită slăbiciunii transportului aerian de marfă, care s-a redus cu 7,3% în 2022. Totuși, transportul maritim a avut, de asemenea, o performanță mai puțin dezirabilă, contractându-se cu 1,5%. Criza economică globală este principalul motiv care stă la baza contracției pieței de expediții. „Piața continuă să fie afectată de efectele de undă ale normalizării comportamentului consumatorilor, precum și de încetinirea economică globală și a producției. Condițiile excepționale de piață din ultimii doi ani au dispărut, iar piața de transport se află pe o nouă traiectorie. Acest lucru provoacă o scădere a veniturilor și profiturilor în ultimul trimestru al anului trecut în rândul majorității expeditorilor de marfă. Oferta continuă să depășească cererea, contribuind la scăderea tarifelor și, în consecință, la reducerea randamentelor. Ca urmare, expeditorii își reevaluează strategiile prin valorificarea tehnologiei, oferind servicii cu valoare adăugată mai mare şi adaptându-se la noua realitate a pieței și la mediul investițional mai dur. Înrăutățirea mediului macroeconomic a dus la o scădere a investițiilor de capital de risc și a forțat mulți dintre expeditorii digitali să-și reevalueze strategia de creștere”, declară Viki Keckarovska, Research Manager la Ti.

După revenirea din 2021, piața globală de transport de marfă s-a contractat cu 3,7% în termeni reali în 2022, aducând valoarea de piață la 348.094 milioane de euro. Forțele majore care au modelat economia mondială în 2022 se menţin în continuare. Prin urmare, piața globală de transport este de așteptat să se contracte și mai mult în 2023 (-3,9%) și să atingă o valoare de piață de 334.344 milioane EUR.

Piața de expediere de marfă din Asia Pacific a cunoscut cea mai mare contracție a pieței; cu toate acestea, rămâne cea mai mare regiune, reprezentând 32,2% din piața globală.

Sondajul Ti 2023 privind starea transportului aerian și maritim de marfă arată că 90% dintre expeditori se confruntă în prezent cu o presiune crescută asupra marjelor. Concurența în creștere și negocierea mai puternică din partea clienților sunt principalele motive pentru presiunea crescută asupra marjelor.

Potrivit Raportului European Road Freight Transport 2023, moderarea pieței din a doua jumătate a lui 2022 s-a extins în 2023 și, în consecință, piața europeană de transport rutier de marfă va pierde viteza în acest an și se va extinde cu doar 1,4% în termeni reali. Războiul din Ucraina a acționat în principal ca un regres major pentru redresarea economiei europene, provocând o încetinire a pieței tarifelor rutiere. Piața va continua să experimenteze această creștere slabă în următorii cinci ani și va fi caracterizată de o activitate în scădere. „Evident, această activitate în scădere pe piață are un impact uriaș asupra tarifelor de transport. Odată cu scăderea volumelor și creșterea capacității disponibile de camioane, ne așteptăm ca tendința de scădere a tarifelor de marfă să continue și în 2023. Condițiile actuale de piață pun, de asemenea, o presiune enormă asupra operatorilor de transport rutier de marfă, în special asupra companiilor de transport rutier mai mici, care au început să se confrunte cu dificultăți financiare din cauza la creșterea costurilor operaționale și a ratelor de transport nerambursabile. Drept urmare, unele sunt achiziționate de marii operatori de transport rutier de marfă”, spune Viki Keckarovska.

Cei mai importanți expeditori au beneficiat aproximativ în mod egal de condițiile pieței în 2022, 16 din primii 20 obținând creşteri de venituri, în principal datorită creșterii ratelor de transport.

Compararea strategiilor de sustenabilitate ale primilor 10 expeditori de marfă la nivel mondial arată că un număr de companii demonstrează ținte ambițioase pentru următorii 10 ani, dar doar 5 din primii 10 expeditori de marfă au stabilit date-țintă pentru neutralitatea carbonului. DB Schenker și FedEx sunt unele dintre cele mai ambițioase companii, angajându-se să devină neutre în carbon până în 2040. Iar pentru a atinge acest obiectiv, investesc în diverse soluții. DB Schenker, de exemplu, investește în energii regenerabile și în electrificarea flotei sale.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut