După câțiva ani de lipsă de capacitate în transportul rutier european de marfă – și după creșterea implicită a ratelor – tendința s-a inversat acum. Potrivit Transport intelligence (Ti), capacitatea este mai mare decât cererea și, prin urmare, tarifele pentru camioane scad din nou. 

În prezent, pe piața europeană există o capacitate de transport rutier semnificativ mai mare decât cu un an înainte, ceea ce reflectă o dezvoltare economică redusă. Indicele de capacitate a crescut cu 22,7% în martie 2023, față de martie 2022, potrivit celor mai recente date ale Transporeon.

Față de trimestrul precedent, capacitatea de transport rutier a crescut cu 10,2% în T1 2023. Capacitatea disponibilă de transport rutier de marfă pe piața europeană a scăzut doar ușor, cu 0,1%, față de luna precedentă. Creșterea ușoară de la o lună la alta se datorează cel mai probabil sezonalității, deoarece săptămânile din preajma Paștelui sunt de obicei caracterizate de o creștere a volumelor.

Unii operatori mai mici de transport rutier de marfă au început să se confrunte cu dificultăți financiare din cauza creșterii costurilor operaționale și a scăderii ratelor spot, favorizând achiziția de companii mai mari. Unele dintre cele mai recente exemple includ preluarea de către Rhenus Logistics a Trans Integral (Croaţia) și Nederlandse Transport Mij. (Olanda), precum și achiziția de către Geodis a francezilor de la Transports Devoluy.

Creșterea capacității disponibile duce la o scădere semnificativă a tarifelor spot, cu 18,2% în martie 2023 față de anul precedent, dar acestea au rămas constante față de luna precedentă, potrivit Transporeon. În T1 2023, ratele spot au scăzut cu 11,8% față de anul precedent și cu 13,4% față de T4 2022.

În martie 2023, tarifele contractuale au scăzut cu 0,4% față de februarie 2023, dar rămân cu 7,5% mai mari față de februarie 2022, în ciuda capacității crescute de pe piață. În T1 2023, tarifele contractuale au crescut cu 9,6% de la an la an și au scăzut cu 0,5% comparativ cu T4 2022. De trei luni, indicele ratei spot se menţine sub indicele ratei contractuale.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut