În ansamblu, ofertele de marfă în cel de-al treilea trimestru al anului au fost cu 21% sub valoarea anului precedent, în vreme ce raportul dintre marfă și spațiul de încărcare este egal cu valorile pre-Corona, din 2019. Pe de altă parte, în septembrie, creșterea cererii de transport a dus la o creștere a prețului mediu pe kilometru, potrivit barometrului TimoCom.
După ce a fost foarte volatil în anii Corona – uneori excepțional de scăzut, alteori foarte ridicat – anul acesta barometrul transporturilor se stabilizează la nivelul lui 2019. Însă, în ciuda unei ușoare redresări față de trimestrele precedente, piața transporturilor continuă să slăbească.
După ce ofertele de transport de marfă din întreaga Europă în primele două trimestre ale acestui an au fost semnificativ sub valorile anului precedent (T1 -51%; T2 -46,3%), decalajul a fost redus în T3, dar s-a ridicat totuși la 21%. Septembrie a fost luna cu cele mai multe oferte de marfă în acest trimestru, dar, comparativ cu septembrie 2022 a fost mai jos cu 13%. Numărul de oferte din Germania a fost chiar cu 32% mai mic în T3 decât în același trimestru al anului precedent.
După cum era de așteptat, cererea de capacitate de transport a crescut din nou după vacanța de vară. În septembrie, a existat din nou o creștere semnificativă a cererii de transport: aici au fost generate cu 46% mai multe oferte de marfă în toată Europa decât în august. În Germania, au existat cu 57% mai multe oferte, potrivit LogInfo24.com.
În ciuda scăderii inflației, slăbirea economiei continuă să pună presiune pe industria transporturilor. Un motiv, de exemplu, este slăbiciunea din sectorul construcțiilor, care are un impact negativ asupra situației comenzilor pentru companiile de transport. Dar consumul prudent și lipsa investițiilor în multe domenii sunt motive plauzibile pentru care cifrele din anul precedent nu au putut fi atinse.
Retailul suferă de pe urma acestei evoluții. Potrivit Oficiului Federal de Statistică, vânzările au scăzut cu 1,2% în termeni reali în august 2023, comparativ cu luna precedentă. Comparativ cu anul precedent, scăderea a fost chiar de 2,3%. Potrivit indicelui prețurilor de consum, prețurile la alimente au crescut peste medie, cu 9% și, împreună cu prețurile la energie, au menținut rata inflației ridicată. „Ca urmare a evoluțiilor economice, a existat o cerere generală scăzută de spațiu de marfă în Europa, comparativ cu 2022, chiar dacă luna trecută a fost remarcată o ușoară creștere a cifrelor privind furnizarea de marfă”, a declarat Gunnar Gburek, șeful Business Affairs la TimoCom. „Dacă piața de transport continuă să se dezvolte la nivelurile din 2019, cererea de spațiu de marfă va scădea din nou în T4 2023. Acest lucru pare realist, având în vedere situația economică din Europa și mai ales din Germania.”
În urma creșterii ofertelor de marfă, prețul mediu pe kilometru a crescut cu 6,5% în septembrie față de luna precedentă. În general, această valoare este cu 21,3% peste nivelul minim al acestui an, din februarie. În ciuda acestei creșteri pe parcursul anului, toate prețurile sunt încă mult sub valorile de vârf din 2022, când cererea a fost semnificativ mai mare.
Schimbări remarcabile în ofertele de transport de marfă au putut fi observate. De exemplu, ofertele din Germania către Suedia au crescut cu 70% față de același trimestru din 2022. Din Suedia până în Germania au existat cu 38% mai multe oferte de transport. Apoi, pe numeroase rute către Elveția, cererea de capacitate a scăzut în T3, în ciuda perturbării traficului feroviar prin Tunelul Gotthard, care a generat așteptări privind creșterea traficului rutier de marfă. Au existat cu 55% mai puține oferte de marfă pe ruta din Austria către Elveția și cu 51% mai puține oferte de marfă din Franța către Elveţia, faţă de trimestrul precedent. Au existat cu 42% mai puține oferte şi din Germania către Elveția și cu 29% mai puține oferte de marfă din Italia. Din cauza conexiunii feroviare care ar putea fi închisă pentru câteva luni, se poate aștepta în T4 o creștere a transportului rutier de mărfuri în jurul Elveției.
Au scăzut și ofertele de marfă din Belgia și Țările de Jos către Germania (-52%, respectiv -25%), iar unul dintre motive este scăderea debitului de containere din porturi de la începutul anului.