Barometrul de transport TimoCom arată o scădere bruscă a ofertelor de marfă în ultimul trimestru din 2022 și, prin urmare, o tendință de scădere a cererii de spațiu de marfă. În toată Europa, ofertele postate pe bursa TimoCom au scăzut cu 36% față de T3. Cel de-al patrulea trimestru reprezintă astfel un punct de cotitură pe piața europeană de transport, după ce prima jumătate a anului a fost caracterizată de surplusuri masive de marfă.

Cea mai puternică scădere poate fi observată în decembrie. În Europa, au existat cu 48% mai puține oferte de transport de marfă, comparativ cu decembrie 2021. În general, pe piața TimoCom au fost postate cu 12% mai multe oferte de transport în 2022 decât în 2021. În Germania, potrivit Loginfo24, ofertele disponibile au scăzut cu 55% faţă de anul precedent.

Colapsul ulterior vârfului sezonier al ofertelor de marfă nu e ceva neobișnuit. „Evoluţia transportului rutier de marfă în 2022 este caracterizată de lipsa șoferilor şi de blocaje de capacitate și de livrare. La acestea s-au adăugat creșterea bruscă a inflației și recesiunea care se profilează. Acest lucru i-a determinat pe mulți clienți să-şi regândească activitatea”, spune Gunnar Gburek, șeful Business Affairs TimoCom.

Multe companii s-au ocupat de capacitățile de transport în avans, asigurându-se într-un stadiu incipient pentru afacerile sezoniere. Acest lucru a redus ritmul volumului de mărfuri de dinainte de Crăciun, scăzând sub nivelul anului trecut. În noiembrie, o mare parte din transporturile planificate fuseseră deja alocate. Prin urmare, nu a fost nevoie să se găsească transportatori pe termen scurt pentru acestea”, spune Gunnar Gburek, completând: „există o tendință din ce în ce mai mare de a încheia contracte pe termen lung cu furnizorii de servicii. Cererea va continua inițial să scadă în primul trimestru al lui 2023 și va duce la o relaxare a prețurilor de transport. Pe termen lung, prețurile pentru transportul rutier de marfă se vor stabili la un nivel mai ridicat decât în 2021 din cauza taxelor, a combustibilului și a costurilor crescute cu personalul.”

Mai puține transporturi între Franța și Germania

Cele mai mari scăderi în T4 au fost observate în transporturile din Belgia către Germania și din Franța către Germania și invers. Comerțul exterior dintre Germania și Franța a fost stabil până în octombrie, în ciuda crizei energetice și a inflației. Cu toate acestea, conform Oficiului Federal de Statistică, cererea din străinătate a scăzut semnificativ în noiembrie. Țările UE au comandat cu 10,3%, iar țările terțe cu 6,8% mai puține mărfuri din Germania, iar cererea internă a scăzut cu 1,1%.

În schimb, transportul de marfă din Spania către Franța a crescut în T4 de la an la an. Au existat cu 15% mai multe oferte de transport în octombrie și cu 22% în noiembrie, iar în decembrie 2022, volumul de marfă pe această rută a atins același nivel ca în 2021.

Volumul de marfă din Europa de Est sfidează puțin tendința negativă la nivel european. De exemplu, în T4, au existat cu 6% mai multe oferte de transport de marfă în Polonia decât în anul precedent. Volumul total de marfă în T4 a scăzut doar moderat, cu 7% faţă de trimestrul precedent, dar a rămas la un nivel ridicat în comparație cu alte țări europene.

şi mai multe transporturi din Polonia spre România

Comerțul exterior în Europa de Est a crescut. Volumul transportului de mărfuri din Polonia către România a crescut semnificativ în ultimul trimestru al anului, comparativ cu 2021. În octombrie, pe TimoCom au fost postate cu 89% mai multe oferte de transport. În noiembrie, au fost cu 7% mai mult decât în anul precedent, înainte ca aici să se înregistreze o scădere semnificativă a ofertei de 42% în decembrie.

Comparativ cu același trimestru al anului precedent, au fost disponibile cu 8% mai multe vehicule în T4 2022. „În ciuda scăderii disponibilității de marfă, spațiul de transport disponibil nu s-a schimbat în comparație cu anul precedent”, spune Gunnar Gburek. După o creștere de 16% în primul trimestru, numărul de oferte de camioane a scăzut cu 8% în T2, comparativ cu T1. În T3 au fost cu 2% mai multe vehicule, iar în T4 spațiul de încărcare disponibil a rămas în medie neschimbat față de trimestrul precedent. Abia în decembrie a scăzut numărul camioanelor listate pe TimoCom.

În 2022, ponderea transportului de marfă în comparație cu numărul de vehicule a fost semnificativ mai mare decât în anul de excepție 2020 și, din cauza recesiunii de la sfârșitul anului, a scăzut pentru prima dată sub valoarea de la sfârșitul anului. Primele zile din 2023 au confirmat tendința din decembrie 2022. „Să vedem ce se întâmplă în următorul sezon. În mod tradițional, ofertele de marfă cresc din nou înainte de Paște. Raportul dintre marfă și spațiul de încărcare va rămâne probabil mult mai sezonier, așa cum a fost înainte de coronavirus”, prezice Gunnar Gburek.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut