Transportul rutier european de marfă se confruntă cu provocări masive de luni de zile, de la supracapacitate şi prețuri şoc, la deficit de șoferi. Însă cele mai recente cifre ale barometrului de transport TimoCom pentru T3 2022 arată pentru prima dată o ușoară relaxare.

Prima jumătate a anului 2022 a fost marcată de un dezechilibru masiv pe piața europeană a transporturilor. Însă, în ciuda semnelor negative, situația a început să se relaxeze în trimestrul al treilea. Deși raportul dintre oferte de marfă și vehicule disponibile a fost încă peste pragul 70:30, barometrul TimoCom a înregistrat un total de 41,9 milioane de oferte de marfă în T3 2022, în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. „Excedentele semnificative de transport de marfă din T2 nu pot fi identificate în T3”, spune Gunnar Gburek, șeful Business Affairs TimoCom. „În schimb, a început o răcire sezonieră a pieței de transport, așa cum observăm de obicei în lunile de vară.” Această scădere este și mai pronunțată în 2022. În Europa, în TimoCom Freight Exchange au fost introduse cu 28% mai puține mărfuri în T3 decât în T2, iar modificarea a fost chiar de -34% pentru transporturile interne germane. Motivele includ întreruperea lanțurilor internaționale de aprovizionare ca urmare economică a pandemiei de COVID-19 și a războiului din Ucraina. Ca o consecință directă, prețurile la combustibil și vehicule au crescut masiv și, din cauza inflației ridicate, cererea a scăzut și stocurile au crescut.

Cea mai mare provocare pe termen lung pentru piața transporturilor este, fără îndoială, deficitul de șoferi. IRU estimează că numai în Germania va fi o lipsă de 185.000 de șoferi profesioniști în cinci ani. Acesta este de trei ori deficitul existent, care a fost recent cuantificat științific pentru prima dată: piața germană de transport are în prezent lipsă de 56.000 de muncitori calificați.

Efectele pot fi observate direct în capacitățile de transport: în întreaga Europă, ofertele de vehicule în 2022 au rămas la același nivel cu anul precedent. În medie, a fost înregistrată o capacitate mai mică cu 24% în primele nouă luni ale anului curent decât în anul precedent.

De asemenea, este din ce în ce mai puțină capacitate disponibilă din țările transportatoare Polonia, Ungaria și România. De la începutul anului, companiile din aceste trei țări au plasat în medie cu 8% mai puțin spațiu în vehicule pe TimoCom decât în aceeași perioadă din 2021. Un motiv pentru aceasta, pe lângă costurile în creștere bruscă, este lipsa de personal. „Cine crede că vor veni mai mulți profesioniști calificați din străinătate se înșeală”, spune Gunnar Gburek. „Participanții pe piață trebuie să reacționeze urgent și să reducă ineficiența, cum ar fi rulajele goale și timpii de așteptare la punctele de încărcare și descărcare”.

Lipsa de spațiu pentru vehicule va crește, având în vedere cifrele de până acum și viitorul sezon de Crăciun. În trimestrul următor, Gburek se așteaptă la o capacitate mai redusă și la creșterea costurilor de transport în toată Europa. Lituania și Polonia ar putea fi excepții: aici, numărul de camioane este în creștere. „Multe companii de transport poloneze s-au bazat până acum pe camionete cu o greutate brută a vehiculului de 3,5 t”, explică Denis Pasala, director în Polonia. „Dar, odată cu Pachetul Mobilitate, mulți trec la camioane mai mari.” Asociația Poloneză de Automobile PZPM a înregistrat în T3 2022, un plus de 34% de la an la an în august și 17% în septembrie de camioane noi înmatriculate. În schimb, înmatricularea vehiculelor de până la 3,5 t a scăzut.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut