Situaţia în care trupele rusești intră în Ucraina, în timp ce camioanele rusești și belaruse se deplasează liber pe autostrăzile poloneze, poate părea cel puțin controversată. Iar acest lucru se poate schimba în curând, după cum indică apelul organizației de transport şi logistică din Polonia, TLP.

TLP a înaintat o cerere ministrului Infrastructurii din Polonia, propunând blocarea parțială a transportului rutier rusesc și bielorus. Transportatorii polonezi doresc să suspende temporar operarea carnetelor TIR în comerțul cu mărfuri cu Rusia și Belarus. De asemenea, ei cer ca autoritățile poloneze să nu recunoască mai multe autorizaţii CEMT prezentate de transportatorii cu sediul în Rusia și Belarus. Asociațiile ruse și bieloruse ar urma să fie suspendate în IRU, iar ambele țări și-ar pierde reprezentanții în activitatea Comitetului European de Transport.

Aceste sancțiuni, potrivit 40ton.net, ar putea elimina de pe drumuri un număr mare de camioane rusești și belaruse. Eventualele transporturi în Polonia sau chiar tranzitul ar deveni mai greu de organizat, mai scumpe și uneori chiar imposibile. Prin urmare, este foarte probabil ca rușii să fie nevoiți să traverseze Marea Baltică cu feriboturile, ceea ce s-a întâmplat şi în trecut, când Polonia și Rusia nu s-au pus de acord asupra numărului de autorizații.

De asemenea, dat fiind că rușii vor fi deconectați de la sistemul de transfer SWIFT, plățile internaționale vor fi mult îngreunate. În plus, rata rublei a scăzut la un minim istoric, ceea ce va crește semnificativ costul transportatorilor. Dacă marți, 22 februarie, 1 euro valora 89 de ruble, astăzi valoarea este de 120 de ruble. Ca atare, este ușor de imaginat cât de mult ar putea costa cumpărarea unei piese de schimb pentru un camion de marcă occidentală.

Cu toate acestea, TLP admite că o astfel de întrerupere a transportului rus și belarus ar fi o „sabie cu două tăișuri”. Companiile poloneze ar fi aproape sigur tratate în același mod, fiind împiedicate să treacă pe orice rută către est, iar asta ar duce la pierderi ale unor producători și exportatori polonezi. „Dacă nu facem niciun sacrificiu astăzi pentru a opri războiul, mai devreme sau mai târziu vom plăti un preț mult mai mare”, comentează Maciej Wroński, președintele organizației.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare