De mulţi ani, industria poloneză de transport rutier se plânge de calificările scăzute ale tinerilor șoferi care îşi iau în industria transporturilor primul loc de muncă. Ei au, potrivit Asociaţiei poloneze de Transport şi Logistică, TLP, calificări formale confirmate de un permis de conducere și un atestat, deşi au urmat cursuri adecvate în centre de formare autorizate, iar cunoștințele și aptitudinile lor au fost verificate de Centrele de Circulație Rutieră Voievodale înființate special în acest scop.
Întregul proces de formare și testare este contra cost. Deşi valoarea totală asociată obținerii unui permis de şofer profesionist variază între 9.000 și 11.000 de zloți (2.000-2.500 de euro), potrivit multor transportatori, cunoștințele și abilitățile dobândite în acest proces sunt complet inutile în activitățile lor profesionale ulterioare. „Ținând cont de opiniile transportatorilor și de acțiunile controversate ale administrației publice, care au culminat cu scandalul legat de comisia de examinare, am decis să studiem eficacitatea și utilitatea întregului proces de obținere a permisului de conducere din punctul de vedere al industriei transportului rutier. Un factor suplimentar care ne-a determinat să facem acest lucru a fost discuția și postulatele unor cercuri de instruire și testare despre amânarea introducerii pregătirii și testării obligatorii pe autotractor cusemiremorcă”, spune Maciej Wronski, președinte TLP.
Rezultatele sondajelor TLP în rândul companiilor de transport poloneze au confirmat evaluarea negativă a procesului polonez de obținere a unui permis de conducere profesional (C, CE, D, DE și calificare inițială). Doar 14,6% dintre respondenți au descris pregătirea profesională generală a șoferilor „tineri” ca fiind bună sau foarte bună, în timp ce 46,4% au declarat că este absentă sau insuficientă. De asemenea, 41,5% au indicat că șoferii „tineri” nu au abilitățile necesare pentru a efectua manevre elementare cu vehiculele, că nu pot utiliza toate funcționalitățile mașinilor moderne (61%) şi că nu pot amplasa sau arima corect mărfurile (59,8%). De asemenea, 68,2% dintre respondenți au observat că lipsesc sau că sunt insuficiente
capacităţile de a lucra cu sisteme TIC (telematice, navigație prin satelit cu informații despre trafic, e-toll, SENT, sisteme străine de colectare a taxelor, aplicații utilizate de clienți etc.).
Sondajul a încercat să evalueze şi cunoștințele sau abilitățile necesare în munca șoferului, iar răspunsurile care le estimează ca fiind bune sau foarte bune nu au depășit 10%. Iar lipsa cunoștințelor și competențelor relevante în rândul absolvenților cursurilor de șoferi profesioniști și a calificărilor inițiale duce la necesitatea unor pregătiri repetate, de data aceasta corecte, în companiile de transport. Noului șofer i se încredințează o muncă în valoare foarte mare, iar viața și sănătatea pasagerilor transportați și a altor utilizatori ai drumului, precum și siguranța mărfurilor transportate, depind de calificările lui. „Din 100 de tineri șoferi care aplică pentru un loc de muncă, după o testare inițială a capacității de a efectua manevre elementare, selectăm aproximativ 50 de persoane capabile să conducă inteligent un vehicul. Apoi, pe parcursul mai multor săptămâni, îi învățăm pe noii şoferi cum să conducă autotrenurile companiei și cum să efectueze operațiuni de bază legate de funcționarea dispozitivelor de bord și îi familiarizăm cu drepturile și responsabilitățile asociate muncii de șofer. Ulterior, pe parcursul anului, tinerii șoferi circulă cu un alt angajat cu experiență în echipaj. Pe lângă costurile de formare în sine, compania plătește și salarii șoferilor, deși aceștia nu îndeplinesc nicio altă sarcină de afaceri în timpul instruirii. Am fi putut evita aceste costuri dacă sistemul ar funcționa corect în Polonia”, e de părere Artur Szawinski, manager de recrutare și formare la DFDS Logistics Polska.