Sectorul logistic și-a demonstrat robustețea și transversalitatea în ultimul an și jumătate, marcat de pandemie. Acest sector, care reunește 6% din PIB și 4,5% din angajații din Spania, avea 734.322 de persoane afiliate, potrivit ultimelor cifre publicate de Securitatea Socială, cu doar 8.000 de persoane mai puțin decât înainte de începerea pandemiei.

Cifra, care s-a îmbunătățit în ultimele luni, nu numai că ne arată o redresare, ci și o creștere și o dezvoltare rapidă a sectorului în lunile următoare. Dar cum este posibilă această creștere dacă sectoare precum retail sau B2B au fost între cele mai afectate de criza de Covid-19? Cheia aparţine comerțului electronic, un domeniu care a crescut cu peste 70% în 2020 în UE și care a favorizat o extindere a sectoarelor conexe, cum ar fi transportul și distribuția.

De fapt, numai în 2020 au fost semnate 1,25 milioane de contracte de muncă (1,14 milioane temporare), ceea ce a reprezentat 7,8% din totalul angajărilor generate în Spania anul trecut. Și, deși cea mai mare parte a acestora vizează pozițiile tradiționale din sector, cum ar fi de șofer – cu un deficit actual de 40.000 de angajați – stivuitorist sau lucrător în depozit, există nevoi şi pentru transformarea tehnologică din ultimii ani. „Sectorul logistic a încetat să mai fie acel sector tradițional de depozitare și transport de la punctul A la B. Aspecte precum digitalizarea, automatizarea, ascensiunea comerțului electronic sau last mile au generat o schimbare profundă în profilurile profesionale care sunt cele mai solicitate și apreciate de companiile de logistică“, spune Noelia Lázaro, Director de Marketing Packlink.

Cele mai solicitate patru profiluri din sectorul logistic sunt:

  • Analist de date: un profesionist aproape indispensabil pentru orice tip de afacere; sarcinile sale nu se limitează doar la logistică, ci și la marketing și comercial. Analistul de date este persoana responsabilă de extragerea, analizarea și prezentarea cantității uriașe de date pe care companiile le gestionează. El poate optimiza și automatiza un număr mare de procese și poate ajuta la identificarea unor rute mai eficiente și mai rapide sau la gestionarea mai eficientă a centrelor logistice.
  • Manager de trafic: administratorul de flotă trebuie să fie responsabil cu monitorizarea vehiculelor companiei în orice moment. Funcția sa e esențială pentru ca livrările să aibă loc latimpul stabilit;trebuie, de asemenea, să gestioneze posibilele incidente. Pe lângă controlul tuturor datelor șoferului, acesta trebuie să deţină cunoștințe despre reglementările de circulație și starea vehiculelor, menținând o relație constantă cu departamentele financiare și de resurse umane ale companiei.
  • Expert în Business Intelligence: unul dintre cele mai recente profiluri, care împreună cu Analistul de Date formează un tandem perfect pentru extinderea unei companii de logistică.Experții în Business Intelligence au cunoștințe de programare care îi ajută să proceseze date și să îmbunătățească procesul decizional al companiei.
  • Supply Chain Manager: nu este o poziție nouă, dar a devenit din ce în ce mai complexă și, prin urmare, mai apreciată în rândul companiilor din sector, cu salarii de pornire de peste 50.000 de euro pe an. Este persoana responsabilă cu gestionarea și organizarea tuturor activităților de achiziție, producție și distribuție a bunurilor.Este un profil multidisciplinar, cu o vastă experiență în sector și calificat în comunicare, negociere și management.

„Trei din cele patru profesii nu existau în forma lor actuală în urmă cu doar 10 ani, iar acest lucru se datorează înaltei tehnologii și digitalizării logisticii. Această tendință va continua în timp, iar odată cu automatizarea centrelor de distribuție și apariția vehiculelor autonome, vor apărea altele. Aceasta constituie o provocare, dar şi o oportunitate excelentă pentru sector de a recruta talente din alte domenii, pentru diversificare şi creşterea capacităţii“, conchide Noelia Lázaro, director de marketing al Packlink.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut