Numărul falimentelor companiilor poloneze de transport a crescut de la începutul anului, iar dintre cele care încă funcționează, multe anunță reduceri de flote și de locuri de muncă. Între timp, experții consideră că prăbușirea pieței transportului rutier este cea mai mare din ultimii 30 de ani.
Potrivit Truck Focus, falimentele companiilor poloneze de transport vor fi resimțite în întreaga economie, deoarece acest sector, deşi generează doar 6% din PIB, este crucial pentru generarea a peste 51% din PIB şi are aproape un milion de angajați.
Flota poloneză numără aproximativ 1,2 milioane de camioane, adică 20% din totalul european. În 2021, companiile de transport poloneze au transportat 380 de miliarde de tkm, luând astfel locul liderului din UE, Germania, care a avut un rezultat cu până la 24% mai slab.
După declanşarea războiului din Ucraina, care s-a soldat cu suspendarea transportului către Rusia, deservit anterior de peste 20.000 de camioane. Piața internă, ca și alte destinații străine, a fost saturată și, în principal, din acest motiv, până la 7.000 de companii au declarat faliment doar în 2023.
Din decembrie 2023 până în iunie 2024, 75 de companii de transport poloneze au dispărut. Acum, transportatorii se confruntă cu sezonul vacanţelor, când în mod tradițional multe companii vor anunța pauze de câteva săptămâni. Teoretic, economia ar trebui să revină în septembrie și octombrie, dar nu știe cât de mare va fi creșterea. În plus, fondurile din implementarea acestor servicii vor începe să fie colectate abia în noiembrie și decembrie.
Prin urmare, în fața unui blocaj de cinci luni în industrie, peste 60% dintre transportatori declară reducerea flotei și a locurilor de muncă. Mai rău, 13% dintre companiile de transport poloneze au deja probleme cu lichiditatea și nu își plătesc pasivele în mod continuu.
Situația extrem de dificilă a industriei este deja ilustrată de statisticile din prima jumătate a anului. În această perioadă, au dat faliment 105 companii cu un singur vehicul. De asemenea, au dispărut de pe piață 3 din 11 mari companii de transport, cu flote între 501 și 1.000 de camioane (-18,2%).
De cealaltă parte, s-au înfiinţat 173 de companii cu flote de 5-10 vehicule, 48 de companii cu 11-20 de mașini, 87 de firme cu 21-50 de unităţi. În plus, s-au adăugat 11 transportatori cu o flotă de 51-100 de mașini și 10 companii cu un parc de 101-500 de mașini, iar numărul de vehicule a crescut cu 8.185 de camioane.
În ceea ce privește reducerea flotei, cele mai mari schimbări au vizat companiile cu 501-1.000 de vehicule, întrucât 1.258 (16,7%) vehicule au scăzut în acest grup. În grupul transportatorilor cu cele mai mari flote de la 1.001 la 5.000 de mașini au dispărut 84 de vehicule, iar companiile cu un singur vehicul au renunţat la un total de 156 de camioane. Transportatorii cu 2 până la 4 vehicule au, de asemenea, cu 137 de mașini mai puține. Pe alte segmente, flotele au fost mărite, ceea ce demonstrează consolidarea sectorului.
Toate aceste date provin de la Inspectoratul Şef Transport Rutier, care însă nu colectează informaţii despre provenienţa capitalului firmelor, precizează Truck Focus.