În ciuda instabilității geopolitice și economice din Europa, Portul Rotterdam arată stabilitate în manipularea mărfurilor în primele şase luni ale anului. Unele mărfuri vrac și ro-ro sunt în scădere, în vreme ce volumele containerizate cresc.
Autoritatea Portuară din Rotterdam raportează o stabilitate substanţială în prima jumătate a anului, cu o mișcare totală de 220 de milioane de tone (-0,3% față de aceeași perioadă din 2023). În timp ce cărbunele, țițeiul și alte produse lichide în vrac sunt în scădere, containerele, mineralele și produsele petroliere sunt în creștere.
În special, traficul de containere a crescut cu 4,2% în termeni de tonaj (67,1 milioane de tone) și cu 2,2% în TEU (6,8 milioane TEU). Autoritatea portuară consideră că evoluţia are la bază doi factori: o creștere a cererii de bunuri de larg consum și sezonul de vârf anterior, influenţat de criza din Marea Roşie.
Printre activitățile în scădere din prima jumătate a anului, se numără și cea de ro-ro, care a scăzut cu 4,1%, până la 12,8 milioane de tone. Declinul este pus pe seama economiei slabe a Marii Britanii – principala destinație a acestor transporturi pentru portul olandez. Segmentul breakbulk a scăzut cu 10,5%, până la 3,1 milioane de tone.
Din punct de vedere financiar, portul a înregistrat rezultate solide, veniturile crescând cu 23 de milioane EUR, până la 439,6 milioane EUR. Cheltuielile de exploatare au crescut cu 13,3 milioane de euro, aducând rezultatul net la o creștere de 31,7 milioane de euro, până la 148,2 milioane de euro. Nivelul investițiilor rămâne și el ridicat, în valoare de 164,4 milioane de euro.
„După o perioadă de incertitudine economică, vedem că cererea de materii prime și produse de consum începe să crească. Acest lucru a dus la o creștere a manipulării containerelor în prima jumătate a anului. Continuarea acestei tendințe pe alte segmente va depinde parțial de ritmul de redresare a industriei europene în lunile următoare. Între timp, menținem un curs stabil și continuăm să investim și să implementăm proiecte”, explică Boudewijn Siemons, CEO al Autorității Portuare.