Conform celor mai recente estimări ale IATA, se preconizează că industria de mărfuri aeriene va încheia 2022 cu venituri totale de 201,4 miliarde de dolari, în scădere cu 1,4% față de anul precedent. Veniturile unitare ar trebui, însă, să rămână în grafic (+7,2% față de 2021), chiar dacă departe de ritmurile de creștere cu două cifre din 2020 și 2021. Traficul, de asemenea, ar trebui să se situeze la 60,3 milioane de tone, o scădere de 8,1% comparativ cu 2021.

Anul 2023, pe de altă parte, va marca sfârșitul acestui ciclu favorabil pentru finanțele companiilor aeriene în ceea ce privește activitatea de marfă. Conform prognozelor IATA, veniturile sunt de așteptat să fie de 149,4 miliarde de dolari, în scădere cu 25,8% față de anul precedent. Activitatea de marfă va reprezenta astfel 19,2% din veniturile totale ale companiilor aeriene, față de 27,7% în 2022 și un record de 40,4% în 2021. Se preconizează că traficul va scădea cu 4,3%, la 57,7 milioane de tone. Această încetinire va cântări foarte mult asupra veniturilor unitare, deoarece IATA anticipează o scădere de 22,6% în acest punct.

Mai mulți factori explică duritatea acestei inversări. În primul rând, situația economică generală se deteriorează, iar prognoza creșterii globale pare că va scădea brusc. Pe de altă parte, chiar dacă tinde să se stabilizeze sau chiar să scadă ușor, inflația se menține la niveluri ridicate, ceea ce penalizează consumul și producția.

Noile comenzi de export, un indicator cunoscut drept barometru al evoluției transportului aerian de marfă, sunt, de asemenea, lipsite de avânt. Indicele PMI global rămâne sub pragul de 50, indicând o contracție. „China și Coreea au înregistrat o ușoară creștere a noilor comenzi de export în octombrie față de septembrie, rămânând în același timp sub pragul de 50, în timp ce celelalte mari economii au continuat să scadă”, a spus IATA, subliniind cazul Germaniei, foarte afectată de impactul războiul din Ucraina. În această țară, comenzile de export au fost la niveluri sub 50 din martie încoace.

În cele din urmă, parametrii specifici sunt dăunători transportului aerian de mărfuri. În primul rând, după ce a cunoscut o creştere a competitivităţii în raport cu transportul maritim, transportul aerian de marfă se confruntă acum cu mişcarea opusă. Ca urmare a slăbirii cererii, expeditorii nu au acum dificultăți în accesarea capacităților maritime și nu trebuie să apeleze la transportul aerian din cauza lipsei de spațiu pe nave. Pe de altă parte, tarifele de transport maritim au scăzut considerabil, în special în Asia-Europa, unde nu mai sunt atât de departe de nivelurile pre-pandemice. Prin urmare, diferența dintre prețurile maritime și cele aeriene s-a lărgit din nou.

Apoi, aprecierea puternică a dolarului este o veste proastă pentru companii pe frontul costurilor de exploatare, multe cheltuieli fiind exprimate în dolari, subliniază IATA. Redresarea continuă a activității de transport de pasageri ar trebui, totuși, conform previziunilor actuale, să permită industriei globale de transport aerian să iasă din roșu. Venitul net este de așteptat să fie de 4,7 miliarde USD, comparativ cu un deficit de 6,9 miliarde USD în 2022, 42 miliarde USD în 2021 și 137,7 miliarde USD în 2020.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut