Creșterea cererii este asociată cu reorientarea companiilor rusești către furnizori din Kazahstan și cu o creștere a ponderii traficului de tranzit. Categoriile fruntașe în care s-a înregistrat o creștere a aprovizionării în perioada martie-mai sunt cele de electrocasnice, cosmetice, piese auto și consumabile.
„Ca urmare a creșterii traficului de mărfuri, PEK a lansat curse rutiere suplimentare pentru mărfuri de grupaj, iar transportul cu camioane complete din Kazahstan în Rusia și retur, disponibil acum, va accelera livrarea cu 10-15%, în funcție de direcție”, a explicat Batyr Usenov, directorul filialei PEK din Kazahstan.
În contextul noii realități, afacerile rusești sunt reorganizate cu furnizori alternativi, inclusiv din Kazahstan, chiar dacă e nevoie de 2-5 luni pentru a selecta un partener, a începe producția și a stabili un program de expediere. Prin urmare, PEK a lansat o agenție comercială pentru a ajuta clienții să găsească furnizori. „Există cerere în creștere pentru logistica integrată. Companiile au nevoie de sprijin în selectarea mărfurilor conform nomenclatorului și termenilor de referință, elaborarea unui program de expediere și pregătirea documentelor”, a explicat Batyr Usenov.
Rolul de tranzit al Kazahstanului este, de asemenea, în creștere, mai ales la livrările din China. În primele cinci luni din 2022, potrivit Retail.ru, comerțul dintre Federația Rusă și China a crescut cu 28,9%, potrivit Administrației Generale a Vămilor chineze. Blocajele regulate în trafic la punctele de trecere a frontierei dintre Rusia și China, uneori cu sute de camioane, rămân însă principala barieră în calea livrării.
În 2021, fluxul de marfă între Rusia și Kazahstan s-a ridicat la aproximativ 60.000 de curse ato. Volumul traficului ar putea crește cu 20% până la sfârșitul anului, prognozează PEK, iar acest lucru va fi facilitat și de faptul că Kazahstan a permis tranzitul camioanelor înmatriculate în Rusia și Belarus până la începutul anului 2023.