Tunelul Perthus, ce leagă Franța și Spania prin partea estică a Munților Pirinei, s-ar putea confrunta cu o dublare a traficului feroviar de marfă în următoarea lună. Această creștere semnificativă este determinată de o subvenție comună a celor două țări, care reduce cu 90% taxele de utilizare a tunelului.
Subvențiile, programate să intre în vigoare pe 15 decembrie, au avut un impact pozitiv imediat, potrivit Asociației feroviare private spaniole Faprove, care consideră că măsura „și-a atins scopul”. Operatorul tunelului, LFP Perthus, estimează că în decembrie vor fi efectuate 43 de călătorii săptămânale dus-întors, o creștere de 80% comparativ cu luna august și de 104% față de decembrie 2023.
Deși o parte din această evoluție era anticipată anterior, reducerea taxelor a accelerat semnificativ ritmul de creștere. În plus, perspectivele pentru 2025 sunt optimiste, datorită planurilor de extindere a Coridorului Mediteraneean cu ecartament internațional dincolo de Barcelona, ceea ce va facilita conexiunile cu Tarragona și Valencia.
Taxele pentru tunel, care variau între 300 și 700 de euro per tren de marfă, au fost reduse în cadrul unei strategii mai ample de stimulare a transportului feroviar. Alte măsuri includ deschiderea liniei pentru transportul de marfă în timpul nopții, accesul la facilități de întreținere a materialului rulant și mecanisme de stimulare suplimentare.
Tunelul Perthus, inaugurat în decembrie 2010, are o lungime de 8,3 km și permite interoperabilitatea între rețelele feroviare din Franța și Spania. Deși este proiectat pentru transport de pasageri și de marfă, traficul de marfă predomină. În prima jumătate a anului curent, 727 de trenuri de marfă au tranzitat tunelul, în timp ce totalul pentru 2023 a fost de 1.404, scrie RailFreight.com. Această tendință ascendentă subliniază importanța noilor măsuri pentru creșterea sustenabilă a transportului feroviar în regiune.