Indicele capacității rutiere de transport de marfă european a scăzut în februarie 2024 pentru a doua lună consecutiv, cu 2,9% comparativ cu februarie 2023, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, publicate de Ti-insight.com. Comparativ cu ianuarie 2024, capacitatea a crescut cu 6,1% în februarie.

În ianuarie 2024, indicele de capacitate a fost de 109,53 (un indice sub 100 relevă un mediu cu capacitate restrânsă). Indicele de capacitate a fost de peste 100 din noiembrie 2022, ceea ce sugerează că disponibilitatea capacității nu a fost o problemă în ultimul an. Cu toate acestea, rata creșterii capacității a scăzut treptat din martie 2023, sugerând un excedent de capacitate redus și că situația capacității în transportul rutier european de marfă se normalizează.

Scăderea înregistrată în ultimele două luni a dus la o mică creștere a indicelui ratei spot și contractuale. Indicele prețurilor spot a cunoscut o revenire lentă, dar constantă, din iulie 2023. În ceea ce privește contractele, această tendință de recuperare lentă a prețurilor este evidentă din septembrie 2023. Pentru transportatori, această evoluție oferă speranța unei normalizări treptate.

Pe piața spot, tendința de scădere a ratelor pe o perioadă de 14 luni a fost inversată în ianuarie. Indicele prețurilor spot a ajuns 115,25 în februarie 2024, o creștere anuală de 6,4% și o scădere de 4% față de ianuarie 2024. Indicele prețurilor contractelor a ajuns la 123,65 în februarie 2024, o creștere de 1% față de anul precedent și de 0,7% față de luna anterioară.

Indicele ratei spot este încă sub indicele ratei contractuale (115,25 vs 123,65), semnalând o scădere a volumului real. Cu toate acestea, diferența dintre ratele spot și cele contractuale a scăzut din august 2023, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva ofertei și cererii.

În viitorul apropiat, nu este de așteptat o lipsă a capacității, din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene şi ale pieței de transport rutier de marfă se reflectă. DSV, de exemplu, se așteaptă la o creștere constantă sau scăzută a pieței de transport rutier de marfă în 2024. Cu toate acestea, deși nu există un catalizator pentru o creștere mai rapidă la orizont, sărbătoarea Paștelui ar putea crește volumele și ar putea cauza o reducere suplimentară a excedentului de capacitate.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut