Indicele capacității rutiere de transport pe piaţa europeană a crescut cu 0,5% în decembrie 2023 față de decembrie 2022, potrivit Transporeon, scrie ti-insight.com. Cele mai recente date marchează cea de-a 18-a lună consecutivă de creștere de la an la an.

Indicele de capacitate a fost de 101,9 în decembrie 2023. De altfel, din noiembrie 2022 încoace, indicele de capacitate a fost mai mare de 100, ceea ce sugerează că disponibilitatea capacității nu a fost o problemă în ultimul an. Cu toate acestea, rata de creștere a capacității a scăzut treptat din martie 2023, sugerând că situația capacității în transportul rutier european de marfă se normalizează. Comparativ cu noiembrie 2023, capacitatea a scăzut în decembrie 2023 cu 5,6%.

Indicele prețurilor spot a ajuns la 124,8 în decembrie 2023, în scădere cu 0,4% față de decembrie 2022 și de 18,1% față de noiembrie 2023. În acelaşi timp, ratele contractuale au înregistrat în decembrie 2023 o scădere cu 0,1% față de decembrie 2022.

În ianuarie 2023, indicele ratei spot a scăzut sub indicele ratei contractului pentru prima dată din ianuarie 2021, semnalând o scădere reală a volumului. Cu toate acestea, diferența dintre ratele spot și cele contractuale a scăzut din august 2023, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva ofertei și cererii.

Per total, analiza Transporeon sugerează că piața europeană de transport rutier de marfă a revenit la un model sezonier tipic la sfârșitul lui 2023.

În continuare, se aşteaptă o nouă normalizare pe piața europeană, cu un mediu de cerere și ofertă mai echilibrat. Nu se previzionează o lipsă a capacității pe termen mediu, din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene. În ciuda unor semne pozitive, inclusiv reducerea inflației, forța de muncă robustă și recuperarea veniturilor reale, impulsul mai slab de creștere în UE este probabil să continue în 2024. Comisia Europeană și-a redus previziunile de creștere pentru 2024 de la 1,6% la 1,3% la începutul lunii septembrie, iar această perspectivă va avea un impact negativ asupra pieței de transport rutier de marfă, care este de așteptat să înregistreze o scădere continuă a cererii în prima jumătate a lui 2024 și, posibil, şi ulterior.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut