Transportatorii români se simt hărțuiți de autoritățile din propria țară după ce acestea au decis reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială și impozitarea ei. Iar cei controlați nu au nicio șansă de scăpare, mai ales că li se cer documentele din ultimii cinci ani, iar decizia de impunere ajunge și la câteva milioane de euro pentru o firmă cu circa 100 de camioane, depășind cu mult cifra de afaceri a acestor companii pe 2 sau chiar 3 ani. Cu alte cuvinte, sume pe care aceste firme nu au cum să le achite!

Situația a determinat astfel transportartorii de marfă din mai multe centre economice ale României să înceapă o serie de proteste susținute de toate asociațiile patronale și de sindicatul șoferilor SSSDB (Sindicatul Șoferilor Solidaritatea Drumuri Bune).

Primul va avea loc vineri, 18 iunie între orele 14:00 și 17:00, când vor circula cu viteză redusă pe cele mai importante artere de trafic din țară.         

Cu toate că asociațiile patronale ale transportatorilor – APTE 2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT și UNTRR – au arătat Ministrului Finanțelor că vorbim în fapt de niște abuzuri, iar Ministrul Finanțelor împreună cu Ministrul Muncii au dat un ordin comun de constituire a unui grup de lucru format din specialiști ai celor două ministere, ANAF și ai Inspecției Muncii, la care au fost invitați si reprezentanții asociațiilor de transportatori – consultările în cadrul grupului de lucru au intrat în impas, reprezentanții Ministerului Finanțelor venind în final nu cu o soluție de rezolvare a problemei actuale, ci cu o propunere de modificare pe viitor a actualului prag de neimpozitare a diurnei externe de la 2,5 ori nivelul indemnizațiilor acordate funcționarilor de stat la 1,2-1,5 ori valoarea acordată astăzi funcționarilor de stat. O astfel de modificare a Codului fiscal ar reduce diurna acordată șoferilor de la un maximum de 87,5 EUR pe zi la 45 EUR/zi, respectiv un total lunar echivalent cu valoarea unui salariu mediu pe economie, ceea ce înseamnă o reducere a veniturilor nete ale șoferilor, dar și o creștere a costurilor transportatorilor cu cel puțin 3,5 eurocenți pe kilometru, cu efecte evidente în creșterea prețurilor produselor la raft pentru toată populația.

Reducerea diurnei pentru șoferi este echivalentă cu împingerea forței de muncă din sector către firmele din vestul Europei, care îi așteaptă pe șoferii români cu brațele deschise. O impozitare a unei părți a diurnei ar crește costurile firmelor de transport într-atât încât nu ar mai fi competitive pe piața internațională, ca urmare a nivelului ridicat al taxelor și impozitelor aplicate pe muncă în România.

O altă revendicare importantă o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajații la stat față de privați – este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.

Transportatorii de marfă sunt preocupați și de intenția actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe km, după principiul “poluatorul plătește”, promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio țară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar crește exponențial pentru transportatorii de mărfuri. Creșteri, care, evident, în final s-ar reflecta în prețurile produselor la raft.

În timp ce alte state est-europene caută soluții să mențină competitivitatea propriilor companii de transport pe piața comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecționiste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândește să penalizeze suplimentar firmele românești prin supraimpozitare și suprataxare.

Firmele de transport internațional contribuie masiv la reducerea deficitului balanței comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro. Astfel, pare de neînțeles hotărârea cu care instituțiile statului român acționează în direcția punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct și indirect.

Transportatorii români solicită Guvernului, așadar, să fie consultați înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea, așa cum se cuvine unui sector economic care contribuie cu peste 7% la PIB-ul României.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut