Potrivit Asociației belgiene pentru transportul rutier de marfă (UPTR), ies la iveală câteva cifre încurajatoare, culese de BDO din conturile anuale ale companiilor belgiene de transport în 2022, care arată că operatorii au fost capabili să se adapteze la o situație economică în schimbare pentru a-și consolida indicatorii structurali.
După cum relatează Transportmedia.be, rezultatele publicate de UPTR nu menționează impactul pe care l-a avut situația economică asupra cifrei de afaceri, marjei brute sau forței de muncă, ci se concentrează pe profitabilitate, solvabilitate și lichiditate. „Marja netă pe cifra de afaceri” (raportul dintre profitul net și cifra de afaceri) pentru companiile de transport a scăzut cu 0,1%, până la 3,1%. Această marjă este istoric mai mică în sectorul transporturilor decât în economia în ansamblu, dar a scăzut mai puțin decât în majoritatea celorlalte sectoare (de la 5,2%, la 4,5%). 26% dintre companii au un rezultat operațional negativ, o creștere comparabilă cu cea a economiei belgiene în ansamblu. Rata de solvabilitate continuă să se îmbunătățească și va atinge un nivel record de 40% în 2022, dar este sub media belgiană (53%). 11% dintre companiile din sector au capitaluri proprii negative (13% pentru toate sectoarele combinate), iar lichiditatea continuă să se îmbunătățească și va atinge un nou record în 2022 (1,34). Termenele de plată (54 de zile) continuă să scadă, în timp ce creditarea medie a furnizorilor rămâne stabilă (43 de zile). „În 2022, în ciuda perturbărilor lanțului de aprovizionare, a tensiunilor geopolitice și a inflației în creștere rapidă, performanța financiară a sectorului a fost comparabilă cu cea din anul record 2021, confirmând rezilienţa sectorului. În plus, forța de muncă a crescut cu aproape 3% față de anul precedent”, declară Alexandre Streel (Partener) și Maxime Ledent (Manager) de la BDO. Michaël Reul, secretar general al UPTR, este mai temperat: „Faptul că sectorul transporturilor a rezistat bine în timpul dificultăților economice din 2022 nu ne permite să tragem concluzii pentru viitor. Anii 2023 și 2024 ar putea deveni anii „tuturor pericolelor”, cu o creștere record a costurilor, împreună cu o scădere masivă a volumelor de transport.”