Operatorii care folosesc transportul maritim de containere au reluat solicitarea Comisiei Europene de modificare a Regulamentului CBER (Consortia Block Exemption Regulation), care permite alianțelor între companiile de transport maritim să fie scutite de anumite reglementări antitrust. 

Acest lucru a fost cerut de 10 asociații printr-o scrisoare în iulie 2022 către vicepreședintele Comisiei, Margrethe Vestager. Semnatarii sunt Clecat, Feport, Esc, Ebu, Global Shippers Forum, Eta, Uirr, Fiata, Iam și Fidi.

În scrisoare se spune că „de când regulamentul a fost reînnoit ultima dată în aprilie 2020, companiile europene și alte componente ale lanțului de aprovizionare au suferit perturbări enorme în manipularea mărfurilor efectuată prin transportul maritim de containere, multe plecări anulate sau redirecționate către alte porturi. În același timp, tarifele de transport au crescut de peste patru ori pe multe rute și continuă să rămână de trei până la patru ori mai mari decât în ​​2019, înainte de pandemie”.

Semnatarii amintesc, de asemenea, că în 2021, companiile de transport maritim au generat profituri de peste 186 de miliarde de dolari „în detrimentul restului lanțului de aprovizionare și, în cele din urmă, al consumatorilor europeni”. În practică, adaugă ei, „beneficiile scutirilor de la legea generală a concurenței de care se bucură companiile de transport maritim nu sunt împărțite în mod egal între companii și restul economiei, iar acesta constituie un motiv convingător pentru care scutirea pe categorii ar trebui să fie urgent revizuită”.

Scrisoarea către Vestager dă exemplul Statelor Unite, unde unele investigații efectuate de Comisia Federală Maritimă au dus, în luna mai, la aprobarea unui nou Act de reformă a transporturilor maritime, care încorporează multe pretenții ale utilizatorilor către companiile de transport maritim. „Reexaminarea regulamentului va permite tuturor părților interesate să prezinte dovezi și argumente cu privire la modul în care Comisia ar trebui să acționeze pentru a se asigura că piața transportului maritim de containere în marea liberă funcționează într-un mod echitabil și transparent pentru toate părțile lanțului de aprovizionare”, concluzionează semnatarii. Această analiză ar trebui să conducă la noi măsuri care trebuie concepute și puse în aplicare înainte de expirarea actualului regulament, programat pentru aprilie 2024.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut