Transportatorii lituanieni i-au cerut președintelui Gitanas Nausėdas să elimine cotele destinate angajării lucrătorilor din afara UE în profesiile neacoperite, anunţă serviciul de presă al Asociației Naționale a Transportatorilor Rutieri din Lituania, Linava. Decizia de a face apel la șeful statului a fost luată deoarece nu s-a putut găsi un limbaj comun cu Ministerul Protecției Sociale și Muncii (MSTP), care nu a apreciat argumentele reprezentanţilor sectorului și a decis să nu aloce cote suplimentare pentru acest an.

Potrivit lui Zenon Buivydas, secretarul general al Linava, cotele și lipsa șoferilor profesioniști de camion devin „o piatră din ce în ce mai mare pe gâtul afacerii”. „Cel de-al treilea sector al economiei din stat – sectorul transporturilor și logisticii, care aduce până la 800 de milioane de euro pe an la bugetul de stat – suferă foarte mult. În prezent, transportatorii au nevoie de aproape 30.000 de şoferi, iar peste 12.000 de vehicule sunt inactive. Există un deficit critic de oameni care să poată munci în transport, în ciuda faptului că salariile sunt destul de solide, de 2.500 de euro.”

Potrivit vicepreședintelui Linava, cotele lipsă reprezintă unul dintre motivele pentru care tot mai mulți transportatori lituanieni decid fie să-și continue operațiunile în Polonia, Germania, Olanda sau Belgia, fie să își creeze filiale acolo. „După investirea banilor în achiziția de vehicule, angajatorii nu pot garanta că acestea vor fi utilizate eficient, deoarece există o lipsă acută de șoferi. Prin urmare, ei caută soluții și aleg alte țări. Transportatorii lituanieni deja au înmatriculat câteva mii de vehicule doar în Polonia. Din cauza asta, pierdem cel puţin 100 de milioane de euro pe an”, spune Vitas Buchinskas.

Asociația atrage atenția şi asupra faptului că, după epuizarea cotei anuale pentru lucrători din țări terțe, companiile lituaniene trebuie să rezolve problema testărilor pe piața muncii, care durează până la șase luni. Lucrătorii din străinătate nu așteaptă atât de mult și obțin locuri de muncă la companii de transport din alte țări, de exemplu în Polonia, unde durează 1-2 săptămâni. „Dacă s-ar elimina sistemul de cote în Lituania, transportatorii s-ar uita mai puțin la țările străine și sectorul ar rămâne unul dintre cele mai puternice motoare ale economiei țării.”

Din cauza lipsei de cote, transportatorii lituanieni nu au putut angaja peste 4.520 de șoferi din țări terțe (inclusiv Ucraina, Uzbekistan, Kazahstan etc.), deși vizele pentru acești lucrători au fost eliberate și plătite de angajator în avans.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut