Pe măsură ce Germania ia în considerare dublarea taxelor de drum pentru camioane din cauza emisiilor de CO2, companiile germane vorbesc despre posibile falimente ale companiilor, disponibilizări și prețuri în creștere pentru consumatori. În același timp, așa cum spune șeful Alianței Internaționale pentru Transport și Logistică (TTLA), Povilas Drizas, nici afacerile lituaniene nu vor putea evita mărirea costurilor de operare.

Germania este principalul partener de export al serviciului de transport al Lituaniei, în valoare de 1,7 miliarde de euro în 2022 (18% din totalul serviciilor de transport ale țării), scrie Logist.Today. „Nu doar Germania, ci și alte țări din UE, care implementează așa-numita politică de transformare verde, au ales ca singură cale creșterea taxelor în transportul rutier. O astfel de presiune financiară, fără ca impactul să fie evaluat, poate provoca efecte negative asupra întregii economii și poate distorsiona concurența între modurile de transport. De exemplu, companiile sunt gata să investească într-o flotă de camioane electrice, dar nu au o infrastructură de încărcare dezvoltată”, spune Povilas Drizhas.

Industria consideră că poluarea se plăteşte de mai multe ori, deoarece companiile achită deja taxe pe emisiile de CO2 prin accize la motorină și taxe rutiere. În plus, un sistem de permise de emisii intră în vigoare din 2027, iar CE pregătește și alte inițiative precum impozitarea emisiilor de CO2 ale remorcilor și semiremorcilor. „Companiile de transport rutier nu sunt împotriva principiului «poluatorul plătește». Cu toate acestea, ele trebuie să aibă alte alternative raționale care ar îndeplini obiectivele Green Deal.”

Lituania are oportunități bune pentru dezvoltarea transportului intermodal de mărfuri, dar sistemul de reglementare nu a fost încă stabilit și nu au fost luate măsuri pentru stimularea transportului combinat rutier și feroviar. De exemplu, în Germania, Țările de Jos și alte țări UE, o limită de greutate de 28 de tone se aplică transportului de marfă pe „prima sau ultima milă” atunci când mărfurile sunt transportate pe o rază de 200 km, în vreme ce Lituania are o limită de marfă de 24,5 t, care nu încurajează transportul semiremorcilor pe calea ferată. „Noile taxe de poluare planificate vor crește în mod dramatic costurile companiilor de transport, vor împiedica întreprinderile să suporte întreaga povară financiară, vor face lanțul de transport mai scump și, în cele din urmă, vor duce la costuri mai mari suportate de utilizatorul final.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut