Pe parcursul primului an de implementare a Pachetului de Mobilitate (PM), multor transportatori le-a fost greu să se conformeze pe deplin şi, ca urmare, s-au confruntat cu amenzi mari și chiar cu reţinerea vehiculelor, potrivit Delfi.

Povilas Drižas, secretarul general al Alianței Internaționale pentru Transport și Logistică (TTLA) din Lituania, spune că transportatorii au trăit o incertitudine juridică și de reglementare pe tot parcursul anului. De exemplu, inițial, Comisia Europeană a spus că autotractoarele ar trebui returnate în țările de înmatriculare cu semiremorcile. După discuții, situația s-a schimbat – precizând că doar autotractorul trebuie să se întoarcă. În mod similar, au existat controverse cu privire la întoarcerea șoferilor în ţară. La început, spuneau că o astfel de întoarcere a lucrătorilor este obligatorie, acum spun că firmele trebuie doar să se asigure că se întorc, șoferii putând decide singuri dacă fac acest lucru sau rămân la locul de muncă încă patru săptămâni.

Potrivit lui Povilas Drijas, citat de Logist.Today, doar din cauza cerinței de a returna periodic camioanele în țările de înmatriculare, prețurile pentru transport în Europa au crescut cu 8-15% anul trecut, deoarece companiile au fost nevoite să-și reorganizeze activitățile. Deşi scopul PM a fost armonizarea și unificarea condițiilor de muncă ale transportatorilor din Europa, s-a întâmplat contrariul – ceea ce este permis într-o țară poate atrage o amendă în alta. „Avem 27 de situații diferite. Țările interpretează diferit, iar unele prevederi nu au fost încă transpuse în cadrul lor legal. Companiile încearcă să respecte regulile pe cât posibil, dar, după intrarea în vigoare a PM în Europa, controalele la companiile de transport s-au intensificat. Dacă în urmă cu 6 luni companiile alianței primeau 3-4 amenzi pe săptămână, acum se întâmplă în fiecare zi. Și asta nu înseamnă că firma amendată greșește. Există dispute cu inspectorii care pur și simplu te trimit pentru rezolvare în instanță.”

Uneori se ajunge la situații absurde – șoferul unui vehicul oprit este rugat să spună unde și-a petrecut weekendul în urmă cu două săptămâni, „deşi regulile spun că poate fi pedepsit doar șoferul prins dormind în cabină.”

Majoritatea transportatorilor sunt opriţi şi controlați de către autoritățile franceze și belgiene, dar recent și italienii au început să rețină tractoare timp de câteva luni, chiar și pentru încălcarea regulilor de circulație. „Recent, în Italia, un camion a intrat într-un tunel, s-a răsturnat, dar nimeni nu a fost rănit. Totuși, după întocmirea unui proces-verbal de contravenție, camionul a fost reținut timp de trei luni.”

Asociația transportatorilor rutieri, Linava, a remarcat recent că transportatorii lituanieni primesc din ce în ce mai multe amenzi pentru încălcarea PM, membrii asociației primind câteva între 2.000 şi 4.000 de euro pe săptămână.

Patronul companiei de transport Solotransa, Arturas Rutkauskas, explică amenzile pe care le primește. „Trebuie să recunoaștem că nu se poate asigura întotdeauna respectarea cerinței de returnare a camioanelor, iar dacă nu este respectată, în Europa de Vest se aplică amenzi între 750 şi 3.000 de euro.” El mai susține că cele mai frecvente verificări sunt efectuate de inspectorii francezi și belgieni. Ca o altă consecință a PM şi a faptului că volumul de mărfuri nu a fost suficient pentru întregul flux de camioane de retur, mai ales după închiderea pieței de est din cauza războiului, s-au redus prețurile de transport către Lituania și alte țări periferice ale UE.

Arturas Rutkauskas observă că a început o redistribuire a pieței, dar nu între Est și Vest, ci între Est și Est. „Țări precum Polonia, Cehia, Ungaria sunt mai aproape de zona de vest, așa că acum sunt în avantaj. Cu toate acestea, transportatorii lituanieni își păstrează în continuare competitivitatea ca urmare a cererii relativ mari de servicii de transport și lipsei de mașini pe piață.”

Pe de altă parte, multe companii lituaniene, în pregătirea PM, și-au mutat unele dintre operațiuni mai aproape de Europa de Vest, în principal în Polonia, și au înmatriculat camioane acolo. Deși tendința de migrare a companiilor a încetinit recent, se poate estima totuși că peste 10% dintre camioanele lituaniene sunt înmatriculate în țări străine.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut