După numeroase plângeri venite de la expeditori cu privire la taxele impuse de opt operatori de transport maritim, Comisia Maritimă Federală (FMC) a anunțat, în sfârșit, că investighează această situație. Reclamațiile expeditorilor s-au înmulțit în ultimul an, pe măsură ce au crescut și taxele. Cea mai recentă plângere a venit de la furnizorul de mobilier şi decoraţiuni pentru locuințe, MCS Industries, care acuză liniile Cosco și MSC de încălcări antitrust și perceperea de taxe de detenție și retragere (D&D).

FMC a solicitat celor opt transportatori, respectiv CMA CGM, Hapag-Lloyd, HMM, Matson, MSC, OOCL, SM Line și Zim, să ofere detalii cu privire la congestie sau la taxele suplimentare aplicate sau anunțate. Termenul până la care aceştia pot răspunde este 13 august. Apoi, comisia va stabili dacă taxele au fost aplicate după o notificare adecvată, dacă scopul taxelor suplimentare a fost clar definit, dacă este clar ce eveniment sau condiție declanșează suprataxarea și dacă este clar ce eveniment sau condiție ar pune capăt suprataxei. „Comisia poate iniția acțiuni de executare pentru tarifele stabilite necorespunzător”, arată FMC.

Liniile de transport maritim au anunțat o serie de suprataxe pe măsură ce congestia și deficitul de echipamente au luat amploare în SUA. Cele mai recente suprataxe anunțate aparțin Zim, de 5.000 de euro per container pentru congestie, CMA CGM de 1.000 de dolari tot pentru congestie și Hapag de 5.000 de dolari pentru toate porturile din SUA și Canada. „Creșterea cererii de importuri legată de Covid a împins tarifele de marfă la niveluri record. Acum, vedem rapoarte în creștere de la transportatorii oceanici care evaluează noi taxe suplimentare, cum ar fi «taxele de congestie» , cu prea puține notificări sau explicații“, a explicat Daniel Maffei, președintele FMC.

Transportul unui container a ajuns mai scump decât conținutul său

CEO-ul companiei MCS Industries, Richard Master, a explicat pentru The Loadstar de ce s-a simțit nevoit să acuze liniile maritime. Acesta a explicat că și alți expeditori sunt furioși că liniile maritime nu și-au îndeplinit condițiile contractuale. Iar nivelul slab al serviciilor de transport și tarifele mari vor afecta întreaga economie americană.

MCS manipulează anual 11 milioane de containere în lanțurile de aprovizionare din SUA, iar costul de transport a crescut de la 2.700 de dolari/container de 40″ din Asia până pe coasta de vest a Americii, la 15.000-20.000 de dolari. Compania transportă aproximativ 3.500 de containere pe an de la furnizorii din Asia, iar conținutul acestora este evaluat între 20.000 și 30.000 de dolari, astfel că tarifele actuale sunt „ca un pumnal în inimă“, a explicat CEO-ul MCS. Acesta a precizat că negocierile contractuale au avut loc la începutul acestui an, la un an de la începerea pandemiei. „Când am început negocierea contractelor, am acceptat că prețurile vor fi cu 70-80% mai mari decât anul trecut, dar am considerat că reflectă perturbarea și condițiile pieței. Dar, odată ce contractele au fost semnate, nu am primit containerele și prețurile au mai crescut.“

Afacerea MCS din Asia valorează 120 milioane USD, dar costul transportului a crescut cu 30-40 milioane USD peste noapte, care va fi transferat consumatorului și va duce la o inflație de 20%-40% în sectorul în care operează MCS, inflație creată artificial de liniile de transport maritim.

Richard Master acuză transportatorii că operează un cartel, permițându-le să manipuleze piața ilegal. „Formarea acestor carteluri a permis intereselor de transport maritim străin să coordoneze prețurile și practicile comerciale și să profite de condițiile economice pentru a percepe prețuri care să îi extorcheze pe clienții americani.” Acesta a cerut despăgubiri pentru pierderile înregistrate de expeditori, iar liniile să fie obligate să își îndeplinească obligațiile contractuale.

CEO-ul MCS a subliniat că problemele din porturi duc la întârzieri în lanțul de aprovizionare și la alte taxe suplimentare, legate de imposibilitatea de a programa preluarea containerelor de camioane, dar și de returnarea containerelor goale.

MSC este șocată de acuzațiile primite

Transportatorul MSC a declarat că este „șocat“ să afle de aceste acuzații și că nu a primit nicio plângere formală din partea MCS Industries înainte de plângerea către FMC. Acesta consideră acuzațiile MCS „vagi și nefondate“ și a declarat că nu vinde spațiul alocat acestui client prin contract către alți expeditori. Iar MSC și Cosco nu sunt în aceeași alianță, așa că nu au nicio relaţie de cooperare. Linia de transport maritim a declarat că a făcut „eforturi mari pentru a oferi clienților săi servicii continue în condiții extraordinare de piață”.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut