Logistics UK avertizează că firmele nu sunt pregătite pentru noile reguli vamale și controale introduse de la 1 octombrie între Marea Britanie și Irlanda de Nord.
Noile reguli Windsor Framework urmăresc să prevină întârzierile la granița dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord prin introducerea sistemului de benzi verzi și roșii, cu două seturi de controale vamale diferite, în funcție de locul în care sunt vândute mărfurile care intră în Irlanda de Nord din Marea Britanie.
Bunurile care vor fi vândute în Irlanda de Nord vor folosi banda verde și vor fi supuse unor verificări minime, cu condiția ca firmele să se înscrie în Trusted Trader. Mărfurile care călătoresc mai departe, spre vânzare în UE, inclusiv în Irlanda, vor fi supuse unor verificări mai cuprinzătoare, cu mai multe documente necesare, scrie Motor Transport.
Inspecțiile mărfurilor care trec granița vor fi, de asemenea, reduse substanțial, de la 100% din camioanele sigilate, la doar 5% în 2025.
Alimentele vândute în Irlanda de Nord vor trebui să respecte standardele alimentare din Regatul Unit, iar produsele vegetale nu vor mai avea nevoie de certificare vamală completă a UE pentru a intra în Irlanda de Nord, chiar dacă nu sunt de vânzare în afara regiunii.
Nichola Mallon, șeful departamentului de comerț și politică descentralizată la Logistics UK, a avertizat că schimbările vor implica „un proces uriaș de învățare” pentru companii, adăugând că multe nu sunt „pe deplin pregătite”. Guvernul a anunțat un pachet de asistență de 50 de milioane de lire sterline pentru a ajuta companiile cu costurile asociate cu producerea de noi etichete, împreună cu o extindere a Schemei de asistență la mișcare, care a renunțat la taxele asociate inspecțiilor și certificatelor necesare.
Partidele republicane din Irlanda de Nord susțin că Windsor Framework îi oferă Irlandei de Nord ocazia de a exploata oportunitățile de afaceri care decurg din accesul său unic pe piețele din Marea Britanie și UE.