Şoferii polonezi preferă din ce în ce mai mult să lucreze în Germania sau în alte țări ale UE. În același timp, șoferii din întreaga lume, dar în special din Ucraina şi Belarus, conduc acum camioane poloneze, iar personalul unor companii este deja format în întregime din străini, notează logistyka.rp.

Potrivit lui Tomasz Czyz, expert al companiei de tehnologie Inelo Group, majoritatea șoferilor vin în Polonia din două țări – Ucraina și Belarus. Ei sunt urmați de cetățeni din Georgia, precum și din Nepal, Vietnam și India. Mai ales lângă granița de vest a Poloniei există tot mai multe companii în care întreg personalul e format din străini. Potrivit expertului, acest lucru se datorează unui flux semnificativ de șoferi polonezi către Germania vecină.

Producătorul de sisteme de telematică pentru camioane GBox raportează că aproape 7.000 de ucraineni conduc vehicule poloneze. Creșterea ocupării forței de muncă are loc de obicei la sfârșitul anului, mai aproape de sărbătorile de Crăciun. „Tranziția către angajarea doar a șoferilor din Est nu a fost o decizie luată pe loc, ci un proces gradual. De ceva vreme se observă că muncitorii polonezi sunt atraşi de Occident, iar în timp, șoferii din Ucraina și Belarus și-au adus prietenii în companie, recomandându-le munca, maşinile şi condițiile. Apoi, firește, în trei ani, 90% din echipaj a ajuns să fie format din șoferi din Est”, subliniază Michal Pahl, reprezentantul companiei PPJ Logistics.

Datele Biroului de Transport Internațional arată că până la sfârșitul lui 2020 au fost eliberate peste 67.300 de permise de muncă pentru şoferi cetățenilor străini. Majoritatea lucrătorilor erau din Ucraina (aproape 49.000) și Belarus (peste 15.300). Datorită lor, pentru fiecare 25.000 de șoferi care părăsesc profesia, există alţi 35.000 noi.

Mai mult, din aprilie 2021, a devenit mai facilă angajarea șoferilor străini în Polonia. Proprietarii companiilor de transport nu mai trebuie să primească o confirmare că nu există potențiali lucrători cu calificările necesare în baza de date a centrului local de locuri de muncă. În plus, polonezii sunt din ce în ce mai puțin interesați să lucreze la volan. „Aceasta nu este o meserie pentru toată lumea, deoarece nu toată lumea poate conduce o mașină mare. De vină este și infrastructura proastă. Apoi, nu există locuri de parcare pentru camioane pe șosea, iar zonele de recreere sunt adesea lipsite de facilități sanitare și de catering. Cred că tinerii ar putea fi, de asemenea, descurajați de gândul de a călători câte 2-3 săptămâni și de a locui în cabina unui camion departe de familie”, spune Tomasz Czyz.

Chiar la începutul acestei luni, reaminteşte Logist Today, președintele Poloniei Andrzej Duda a semnat o lege prin care se modifică procedura de acordare a permiselor de ședere temporară și de muncă cetățenilor străini. Pentru industria de transport poloneză, care folosește de mult timp șoferi din Ucraina și Belarus, precum și din alte țări de dincolo de granițele sale de est, acest lucru va facilita angajarea străinilor.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut