Președintele Asociației TLP, Maciej Wronski, s-a adresat premierului polonez Mateusz Morawiecki printr-o scrisoare deschisă în care solicită să ceară autorităților UE suspendarea implementării celei de-a doua părți a Pachetului Mobilitate timp de un an.

Iată textul integral al scrisorii:

Au mai rămas mai puțin de două luni pentru implementarea celei de-a doua părți a Pachetului Mobilitate și a noii versiuni a directivei privind lucrătorii detașați în transportul rutier. Între timp, Comisia Europeană, autoritățile statelor membre ale UE și industria europeană a transporturilor nu sunt pe deplin pregătite pentru această revoluție de reglementare. Aceasta este o preocupare legitimă pentru noi, deoarece afacerile de transport și întreaga economie europeană care utilizează transportatorii rutieri ar putea fi grav afectate de consecințele deciziilor uate în acest an, bazate pe date incomplete.

Încă nu cunoaștem interpretarea regulilor formulate destul de ineficient care interzic trimiterea anumitor moduri de transport. O echipă de experți numiți de CE în urmă cu câteva luni nu a reușit încă să elaboreze linii directoare care să permită transportatorilor să răspundă la cele mai simple întrebări, cum ar fi:

– din ce moment ar trebui să fie supusă delegării munca șoferului?

– Sunt excluse de la delegare cursele pe gol?

– Lex specialis (o lege specială care înlocuiește legea generală) se aplică transportului pentru uz personal?

Contractele atribuite pentru 2022, investițiile interne ale companiilor de transport și schimbările planificate în modul în care funcționează se bazează în mare măsură pe ipoteze cu privire la interpretarea actuală a regulilor neclare ale UE.

Până acum, transportatorii nu aveau acces la interfața publică a sistemului IMI (Internal Market Information), prin care toate companiile de transport din UE vor informa despre delegarea șoferilor lor în funcție de tipul de transport pe care îl efectuează sau de o călătoria pe gol.

Multe țări UE, inclusiv Polonia, nu au publicat nicio reglementare națională sau ghid care să detalieze regulile de plasare și, prin urmare, contabilitatea și remunerarea șoferilor în conformitate cu directiva lex specialis.

Pe de altă parte, CE nu și-a îndeplinit obligația de a proteja piața europeană de transport de concurența inegală din exterior. În conformitate cu prevederile Pachetului Mobilitate, UE s-a angajat să negocieze cu țările terțe aplicarea prevederilor echivalente cu cele ale Directivei 2020/1057. Până în prezent, rezultatele unor astfel de negocieri nu au fost furnizate statelor membre UE. Nici nu știm dacă au avut loc deloc astfel de negocieri.

Având în vedere această stare de fapt, considerăm că implementarea celei de-a doua părți a Pachetului Mobilitate și a prevederilor revizuite ale Directivei privind călătoriile ar trebui amânată cu un an. De aceea i-am cerut premierului Mateusz Morawiecki să trimită, în numele guvernului polonez, o solicitare autorităților UE pentru a introduce un moratoriu anual privind implementarea acestor prevederi.

Desigur, înțelegem că o astfel de cerere are șanse mici de succes. Cu toate acestea, TLP le-a promis membrilor săi și indirect întregii comunități de angajatori din transport că nu va înceta să lupte pentru ca piața să funcționeze corect. 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut