Ministerul Finanțelor nu sprijină amnistia fiscală, precizează UNTRR, aceasta rămânând o decizie politică la nivelul Parlamentului României şi ar trebui să apară pe site-ul Ministerului proiectul 1:3, cel care circulă informal și care se referă la amnistie și la înlocuirea diurnei cu o sumă netaxabilă în limita a 3 ori valoarea salariului de încadrare plătit.

Inițiativa din Parlament, dacă se va materializa în curând, va avea avantajul obținerii amnistiei fiscale și sterilizării trecutului până în prezent, doar dacă textul va fi corect scris. Actul 1:3 va fi facut public cel mai probabil pe transparenta decizionala la data de 29.09.2021, ca un raspuns la protestul transportatorilor.

Problema fundamentală a acestui proiect este, însă, nivelul activității firmelor de transport în raport cu România. Condiționarea netaxării diurnei sau a unei sume netaxabile în limita a trei salarii de încadrare de derularea unor operațiuni de transport legate de România reprezintă „o condamnare a industriei de transport rutier din România – țară care, de 30 de ani, importă mai mult decât exportă. Cerința este operațional și moral imposibilă și inacceptabilă. România ar trebui să crească exportul cu 300% imediat ca să existe operațiuni de transport pentru export“, se arată în comunicatul UNTRR.

Uniunea precizează că, dacă ANAF în grupul de lucru a motivat reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială în principal prin interpretarea articolului 76, k) din codul fiscal „indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel: (ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar“, datorită sintagmei cu caracter temporar, practic ITM se raportează la Formularul A1 pentru a se pronunța asupra unei eventuale reîncadrări, având în vedere că Formularul A1 se eliberează în baza unor condiții de activitate legate de România.  

Alte incertitudini ale proiectului de lege 1:3 semnalate de UNTRR sunt:

–          Nu este clar dacă prin acest proiect dispare total conceptul de diurnă din toate sferele de activitate și pentru toată lumea. „Considerăm că diurna ar trebui să rămână valabilă cu caracter general, iar în transporturile rutiere pentru relațiile comunitare exceptate de la aplicarea directivei detașării în transporturi – care intră în vigoare în februarie 2022 precum și pentru operațiunile extracomunitare.“

–          În măsura în care acest act normativ anulează conceptul de diurnă externă, nu este clar dacă acest concept se aplică și pentru intern – ceea ce ar fi normal – pentru că nu ar trebui să existe 2 standarde – pentru intern și pentru internaţional

–          Actul normativ nu are nicio prevedere legată de modul de aplicare al directivei detașării în transporturile rutiere din februarie 2022

–          Actul normativ mută decizia de reîncadrare ca venit de natură salarială chiar pentru suma plătită în limita a 3 salarii de încadrare de la ANAF la ITM. Deși decizia va fi pusă în aplicare de ANAF, aceasta va fi pusă doar în baza unui raport ITM.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut