În ultimele patru luni, transportatorii turci nu au putut transporta în Asia Centrală deoarece documentele lor de tranzit au fost epuizate. Expeditorii turci care depășesc bariera rusească în transporturile de export către Asia Centrală nu pot trece zidul kazah, din lipsa autorizaţiilor. Dat fiind că inițiativele Asociației Internaționale a Transportatorilor (UND) și ale ministerelor relevante nu au dat niciun rezultat, transportatorii se plâng: „Ne pierdem clienții rând pe rând, străinii cară propria noastră marfă”.

Transportatorii turci nu au mai putut transporta în Asia Centrală din martie, deoarece autorizaţiile de tranzit emise de Rusia și Kazahstan au fost epuizate. Ca urmare a inițiativelor UND și ale ministerului în aprilie, Rusia a livrat 5.000 de documente de tranzit către Turcia. Însă această bucurie a expeditorilor a fost de scurtă durată, deoarece, din momentul în care Kazahstan nu a mai emis documente de tranzit, nici cele date de Rusia nu au mai funcționat.

Oficialii UND au declarat că asociația și ministerele relevante se întâlnesc cu oficiali kazahi de multă vreme, dar nu au primit încă un rezultat pozitiv. Mai mult, partea turcă a solicitat eliberarea a 15.000 de certificate de trecere până la sfârșitul anului. „Nu înţelegem atitudinea Kazahstanului. Nu ne dau niciun motiv pentru acest refuz.“

Transportatorii din Uzbekistan preiau exporturile din Turcia către Asia Centrală

Asia Centrală este o piață importantă pentru transportatorii turci. Aproximativ 200.000 de călătorii de export rutier sunt organizate anual în țările din regiune. Produse chimice, electronice, mașini și accesorii, îmbrăcăminte, produse din lemn și produse forestiere, vehicule, produse miniere şi din oțel, bijuterii, legume și fructe proaspete sunt transportate din Turcia în aceste țări. Înainte de pandemie, 90% din transporturile de export rutier către țările din Asia Centrală se făceau prin Iran. Însă, din momentul în care Turkmenistan și-a închis porțile, nu mai este posibil să se transporte în Kârgâzstan, Tadjikistan, Uzbekistan și Kazahstan prin Iran.

Din aceste ţări, Uzbekistan era cea mai „vizată“. Aproximativ 22.000 de călătorii de export sunt efectuate anual în Uzbekistan. Cu toate acestea, din moment ce transportatorii turci nu pot transporta în aceste țări, vehiculele străine preiau încărcătura și transportul intern. În primele două luni ale anului, volumul transportatorilor turci către această țară a scăzut cu 31%, în timp ce ponderea vehiculelor cu înmatriculare străine este în continuă creștere. Din februarie, numai vehiculele cu plăci de înmatriculare străine, majoritar din Uzbekistan, transportă mărfurile de export ale Turciei în Asia Centrală.

Șoferii turci se răzvrătesc

Un grup de transportatori, afectaţi de problemele cu care se confruntă transporturile către Asia Centrală, au făcut o declarație de presă în fața Vămii Kayseri, pentru a fi auziţi de către oficialii guvernamentali. Un şofer al Kayseri Logistics atrage atenţia asupra taxelor suplimentare pe care Iranul și Azerbaidjanul, în special Kazahstanul, le primesc de la transportatorii turci. „Am 27 de ani. Îmi plăcea meseria, dar aceste probleme mă duc în punctul de a părăsi profesia. Suntem la un pas de faliment. Dacă vocea noastră nu este auzită și nu primim o soluție în termen de 10 zile, intenționăm să mergem la Ankara cu 500 de vehicule și să luăm măsuri în fața Ministerului Transporturilor”, a declarat acesta către World.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare