Mai multe semne arată o recuperare clară a transportului aerian de marfă după criza pandemică. Sondajul WorldAcd Market Data arată chiar o creștere de 21% în martie, comparativ cu aceeași lună a lui 2020, când începeau blocajele impuse de Covid.

În prima jumătate a lunii martie, în 2021, a existat o stabilitate substanțială (-0,2%), dar în următoarele cincisprezece zile a apărut o creștere de 44%. „Dacă recuperarea precaută la începutul lui 2021 (+ 1,1% în primele două luni) a fost întreruptă în prima jumătate a lunii martie (-0,2%), ne întrebăm dacă în cea de-a doua jumătate s-a inversat din nou tendința”, scrie WorldAcd.

Pentru a investiga problema, WorldAcd a analizat primele treizeci de piețe. Pentru șase dintre acestea – sudul coastei Atlantice şi Vestul Mijlociu (SUA), Taiwan, Thailanda, Belgia și Kenya – „martie 2021 a fost cea mai bună lună din 2018 încoace”. Același lucru este valabil şi pentru estul Chinei, Coreea de Sud, Japonia, Belgia şi Olanda. În schimb, nord-estul și centrul Chinei, Franța, Marea Britanie, India și Australia, nu detectează nicio recuperare, în aceeaşi linie cu Australia, estul Canadei, Spania, Africa de Sud și nord-estul SUA.

Comparând martie 2021 cu aceeași lună din ultimii doi ani fără pandemie (2018 și 2019), WorldAcd observă că tendința a fost „doar marginal mai mică” la nivel mondial. În primele trei luni ale lui 2021, factorul de încărcare s-a îmbunătățit de la 15% la 20%, semn că „firmele aeriene sunt în mod clar capabile să își folosească spațiul de încărcare mult mai eficient decât în ​​trecut”.

Având în vedere primul trimestru al acestui an, volumul global disponibil a fost cu 7,7% mai mare decât în ​​aceeași perioadă a lui 2020, dar cu 2% mai mic decât în ​​2019. Comparativ cu primul trimestru al lui 2019, cei mai mari zece expeditori de mărfuri au câștigat cote de piață semnificative în Africa (+ 2,4%) și America Centrală și de Sud (+ 3,3%) în 2021, dar au pierdut acțiuni în emisfera nordică, de la -0,4% în Orientul Mijlociu și Asia de Sud, la -2,7% în Europa.

În China, în primul trimestru, volumul de export a crescut cu 39%, iar cel de import cu 41%, față de o creștere a economiei de 18,3%. Întreaga zonă Asia-Pacific a crescut cu 19% în producție, urmată de America (+ 10% în nord și + 6% în centru-sud). Europa și Africa nu prezintă modificări, în timp ce zona Orientului Mijlociu și a Asiei de Sud a scăzut cu 10%.

Tarifele de transport de marfă au fost însă „afectate“ de pandemie: în primul trimestru al anului, acestea au crescut cu o medie de 65% față de aceeași perioadă a lui 2020. „Creșterile de preţ evidențiază lipsa capacității și influența financiară pe termen scurt a pandemiei, generând modificări suplimentare ale capacității de încărcare puse la dispoziție de companiile aeriene de pasageri”, scrie WorldAcd.

Tarifele pentru zborurile de marfă încărcate pe aeronave dedicate au crescut cu 32%, în vreme ce ale zborurilor cu mărfuri încărcate pe aeronavele de pasageri, au crescut cu aproape 100%. Companiile aeriene pot fi tentate să reconsidere capacitatea pe care o pun la dispoziție pentru mărfuri. Deja, în martie, capacitatea de marfă a crescut mai puțin (7%) pentru transportul de marfă pe aeronavele de pasageri, în timp ce transportul global de mărfuri a crescut în fiecare săptămână de la mijlocul lui martie până la mijlocul lui aprilie.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare