
Tarifele transportului maritim containerizat şi-au continuat scăderea în ianuarie. Acest lucru este confirmat de Drewry Container Index din 26 ianuarie, care arată o contracție săptămânală a indicelui compozit de 2%. Rutele individuale manifestă tendințe diferite, dar este de remarcat cea dintre Shanghai și Rotterdam, care a ajuns la 1.742 USD/TEU, cu o scădere săptămânală de 4% și anuală de 87% – iar acesta este cel mai mare declin anual înregistrat de Drewry.
Lucrurile stau mai bine pentru transportatorii de pe ruta Shanghai – Genova, unde transportul de marfă rămâne aproape neschimbat de la o săptămână la alta (2.780, faţă de 2.778 de dolari/TEU). Singura valoare pozitivă este cea dintre Shanghai și Los Angeles, care înregistrează o creștere săptămânală de 1%, însă anual înregistrează o scădere de 81%. Ruta transatlantică între Rotterdam și New York, în ambele sensuri, rămâne stabilă.
Spre deosebire de containerele la temperatură ambientală, tarifele de transport frigorific au reacționat mai bine la condițiile modificate ale pieței. Însă, conform Xeneta, și acestea cedează. După doi ani cu valori de peste 5.000 de dolari pe TEU, transportul spot pentru containere frigorifice între Europa și Asia a scăzut la 4.240 de dolari, începând cu 23 ianuarie, iar cel al contractelor pe termen lung este puțin sub 4.500 de dolari (după un vârf de 4.850 de dolari în septembrie 2022).
Volumele de containere frigorifice dintre Europa și Orientul Îndepărtat au atins vârful în 2020 și de atunci au început o scădere lentă, cu 4% în 2021 și cu 13% în 2022, remarcă Xeneta. În termeni absoluţi, 100.000 de TEU s-au pierdut din ianuarie până în noiembrie 2022. Principala cauză este contracția pieței chineze, doar într-o mică măsură compensată de creșterea cererii din Asia de Nord și Asia de Sud-Est.