Transportul feroviar de marfă China-UE a avut un 2022 dificil. Războiul a schimbat radical jocul de pe piață. Ruta eurasiatică prin Coridorul de Nord a înregistrat o scădere cu 34% a volumelor expediate în 2022 (-33% spre vest și -35% spre est). Evoluția lunară a volumelor și natura produselor transportate spun totuși o poveste mai complexă decât un declin total al pieței de transport feroviar de marfă China-UE, observă Upply.

În 2022, transportul feroviar de marfă între China și UE prin Coridorul Eurasiatic s-a dovedit a fi mai concentrat și mai divers. Piața a fost mai concentrată deoarece volumele și capacitățile au fost consolidate pe una sau două axe majore. În direcția Est-Vest, ponderea în volum a rutei China-Polonia a crescut de la 50% în 2021 la 64% în 2022. În ultimul trimestru din 2022, a depăşit şi 70%. În mod similar, în direcția Vest-Est, ponderea fluxurilor din Germania către China a crescut de la 66% în 2021 la 80% în 2022 (90% în T4).

În același timp, natura mărfurilor expediate pe această rută se diversifică. Incidentele geopolitice și perturbările din alte moduri de transport au dus la apariția cererii pentru anumite tipuri de mărfuri. În direcția Est-Vest, ponderea utilajelor a crescut de la 44% în 2021 la 37%, în timp ce cea a sectorului chimic a crescut de la mai puțin de 3% la 7% în 2022. În mod similar, în direcția Vest-Est, industria auto a contribuit cu 11%, față de 16% în 2021, în timp ce ponderea alimentelor procesate a urcat de la 4% la 9%.

În ansamblu, în 2022, cererea de marfă în direcția Est-Vest arată ca un „roller coaster”, scrie Upply. După scăderea inițială ca urmare a izbucnirii războiului, volumele au început să se redreseze în mai. Această recuperare a persistat în T2 şi T3, apoi volumele au început să scadă din nou în T4. Fluctuația este deosebit de vizibilă pe ruta China-Polonia. După trei luni consecutive de creștere în T3, volumele au scăzut brusc cu aproape 30% în T4, cea mai mare scădere din aprilie.

Volatilitatea ridicată a volumului transporturilor feroviare de marfă în 2022 demonstrează sensibilitatea pieței de transport feroviar de marfă China-UE la evoluțiile din sectorul transporturilor maritime containerizate. Deși au început să scadă, tarifele maritime au rămas la un nivel ridicat în prima jumătate a lui 2022. Costul ridicat al transportului maritim și deficitul de capacitate la bordul navelor, combinate cu o oarecare revenire a cererii din China, a încurajat expeditorii să apeleze la transportul feroviar, care oferea capacitățile necesare și timpi de tranzit siguri. Dar situația s-a întors. Tarifele de transport maritim au scăzut înapoi la nivelurile de dinaintea pandemiei. Fiabilitatea serviciilor a revenit, de asemenea, la nivelul de la sfârșitul lui 2020, ceea ce i-a readus pe expeditori la transportul maritim.

În opoziţie cu scăderea globală a volumelor, există şi excepții. Rutele din China către Budapesta și Liège au înregistrat o creștere pozitivă notabilă în 2022, în ciuda perturbărilor geopolitice.

Ungaria și-a arătat de mult timp ambiția de a deveni un hub care să lege Asia și Europa. Volumul transportului feroviar între China și Budapesta a crescut de 30 de ori, de la 200 TEU în 2021 la 6.174 TEU în 2022. Această creștere extraordinară poate fi atribuită unei devieri a fluxurilor care intră în UE de la Záhony (Ucraina/Ungaria) către Małaszewicze (Polonia/ Belarus ), din cauza războiului. Însă, pe lângă această diversiune, rețeaua extinsă de transport pentru a ajunge în regiunea Europei Centrale și de Est și prezența economică puternică a Chinei în Ungaria poate contribui, de asemenea, la atractivitatea Ungariei ca nod de transport.

Creșterea volumului din China la Liège reflectă rezistența activităților transfrontaliere de comerț electronic. Din 2019, Liège a început să servească drept centru de distribuție pentru Alibaba în Europa, iar volumele feroviare aici au crescut cu 180% în ultimii patru ani.

Anul 2022 ilustrează modul în care capriciile pieței transportului maritim și aerian de marfă modelează continuu transportul feroviar China-UE. Din 2023, unele dintre condițiile care au determinat recent schimbarea ar putea să dispară. Legăturile aeriene de marfă între China și Europa se vor relua treptat, iar tarifele de transport maritim revin la nivelurile de dinainte de pandemie. Toți acești factori sugerează că transportul feroviar de marfă între China și UE trebuie să se pregătească pentru o nouă fază.

În cele din urmă, privind spre 2023, trebuie menţionată unda verde mult așteptată din partea guvernului chinez pentru transportul de vehicule electrice pe calea ferată. În ianuarie 2023, autoritățile chineze au luat noi măsuri de sprijin, astfel că vehiculele electrice nu mai sunt considerate mărfuri periculoase și au fost facilitate exporturile.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut