Lanțurile de aprovizionare întrerupte afectează antreprenorii polonezi şi nu numai, potrivit sondajului SME Scanner. Aproape jumătate dintre companiile chestionate recunosc că acest fenomen a avut un impact negativ asupra activităților lor de afaceri, iar fiecare al treilea antreprenor indică faptul că vânzările sunt limitate și același număr indică necesitatea de a căuta noi furnizori și înlocuitori. Cei mai preocupați sunt reprezentanții sectoarelor de transport, industrial și comercial. Aproape fiecare al patrulea antreprenor prognozează o înrăutățire a situației sale financiare.

Antreprenorii nu și-au revenit încă din criza economică generată de coronavirus și au fost nevoiți să facă față consecințelor războiului din Ucraina. Dintre acestea, accesul dificil la diverse bunuri cauzat de întreruperea lanțurilor globale de aprovizionare pare a fi deosebit de supărător, potrivit studiului SME Scanner realizat pentru Registrul Debitorilor BIG InfoMonitor în T3 2022.

Studiul arată că întreruperea lanțurilor de aprovizionare este acum o problemă pentru aproape 47% dintre antreprenori. Fiecare treime indică o reducere a vânzărilor, nevoia de a căuta înlocuitori și furnizori noi, iar 31% informează despre o scădere a profitului. „Pe termen lung, ne putem aștepta la creșteri și mai mari ale costurilor de producție, care se vor traduce direct în prețurile bunurilor și serviciilor. Inflația în sine e indicată ca efect negativ al întreruperii lanțului de aprovizionare”, spune Sławomir Grzelczak, președintele BIG InfoMonitor.

Dintre IMM, industria transporturilor a fost cea mai grav afectată de război. Mulți antreprenori s-au retras de pe piața rusă, pierzând clienți și, în același timp, au fost nevoiți să modifice direcțiile și metodele de livrare. 45,2% dintre respondenți menționează restricțiile de vânzări ca fiind cele mai severe dintre efectele lanțurilor întrerupte. „De-a lungul anilor, industria transporturilor a beneficiat de atuurile lanțului global de aprovizionare. Din păcate, probabilitatea dificultăților și blocajelor de plată este extrem de mare într-o lume în continuă schimbare. Războiul din Ucraina nu a făcut decât să confirme necesitatea de strategii și de schimbări în funcționarea aprovizionării. Cu toate acestea, nu este ușor, cu atât mai mult cu cât aproape 42% din companiile chestionate din sectorul transporturilor au înregistrat venituri mai mici”, comentează Sławomir Grzelczak, citat de Truck Focus. Datele din Registrul Debitorilor BIG InfoMonitor arată că, în cursul anului, s-au adăugat aproape 203 milioane PLN (42,8 mil. euro) noi datorii neplătite întreprinderilor care furnizează servicii de transport de pasageri și aproximativ 52 milioane PLN (aproape 11 milioane euro) în transportul pe apă.

Şi industria se confruntă cu problema lanțurilor întrerupte. În T3 2022, până la 41% dintre companiile din sectorul industrial chestionate afirmă nevoia de a căuta noi furnizori. De asemenea, aproape fiecare a treia companie face rezerve și stocuri, pentru a-şi asigura viitorul și materialele pentru producție. La sfârșitul lui iulie, obligațiile restante necreditare și creditare ale companiilor din sectorul industrial se ridicau la peste 6,6 miliarde PLN (1,4 mld. euro). Producătorii din industria alimentară au cea mai mare pondere în datoriile restante, cu 2 miliarde PLN (422 mil.EUR).

Întreruperea aprovizionării cu materiale afectează și comerțul. Restricțiile privind disponibilitatea energiei și a produselor alimentare au un impact din ce în ce mai mare asupra comercianților și, în consecință, asupra clienților finali obligați să plătească mai mult pentru mai puțin. Potrivit sondajului, antreprenorii caută deja înlocuitori, această problemă afectând 40% dintre respondenți.

În comparație cu alte sectoare ale IMM, comercianții au raportat cel mai adesea nevoia de a concedia angajații și de a întrerupe continuitatea activității. Jumătate dintre companii au evaluat negativ impactul întreruperii lanțului asupra sănătății companiei și aproape 28% dintre ei, de teama unui viitor incert, au decis să facă stocuri. Deși suma restanțelor întregii industrii de retail este încă printre cele mai mari dintre toate sectoarele și se ridică la peste 8 miliarde PLN (1,7 mld.EUR), aceasta a scăzut cu peste 360 milioane PLN (75,8 mil.EUR) în ultimul an.

Mulți antreprenori, în T2 2022, prognozau o revenire la cifra de afaceri de dinainte de pandemie. Cu toate acestea, nu au prevăzut că situația se va deteriora atât de drastic. În prezent, aproape 1/3 dintre companii presupun că situația lor financiară se va deteriora – un procent mult mai mare decât acum un an (+16%). Cele mai puțin optimiste previziuni sunt ale companiilor de transport și servicii.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut